Obsah článku
Jak vypadá maturita z ČJL
Maturitní zkouška z ČJL se skládá ze 3 částí (jedna společná, dvě profilové):
1. Didaktický test (společná část maturitní zkoušky z ČJL) |
---|
Test je jednotně zadáván a centrálně vyhodnocován CERMATem. |
Na vypracování testu mají žáci 85 minut. |
Test se hodnotí pouze: USPĚL/NEUSPĚL a počtem dosažených % (hranici úspěšnosti zveřejní MŠMT). |
Didaktické testy může žák konat pouze, pokud úspěšně ukončil poslední ročník středního vzdělávání (§ 78a odst. 3 ŠZ). |
2. Písemná práce (profilová část maturitní zkoušky z ČJL) |
---|
Zadávání, hodnocení a průběh má každá škola ve své kompetenci (vše musí mít školy zveřejněno na svých stránkách). |
Vytvoření souvislého textu odpovídajícího slohové práci, minimální rozsah je 250 slov. |
Škola stanoví nejméně 4 zadání písemné práce, z níž si maturanti 1 vyberou. |
Písemná práce trvá nejméně 110 minut. |
Při konání písemné práce mají žáci možnost použít Pravidla českého pravopisu. |
Při stanovování kritérií by školy neměly zapomínat na žáky s odlišným mateřským jazykem, pro něž je slohová práce nejnáročnější částí maturitní zkoušky. Podívejte se na 3 x 5 doporučení, na co při přípravě zadání maturitních slohovek nezapomenout s ohledem na žáky s OMJ a z odlišného kulturního prostředí. |
3. Ústní zkouška (profilová část maturitní zkoušky z ČJL) |
---|
Zadávání, hodnocení a průběh má každá škola ve své kompetenci (vše musí mít školy zveřejněno). |
Škola zveřejní maturitní seznam nejméně 60 literárních děl a stanoví kritéria pro sestavení vlastního seznamu literárních děl žákem (žák si zvolí min. 20 děl). |
Žák odevzdá vlastní seznam děl škole do 31. března (pro jarní termín), resp. 30. června (podzimní termín). |
U zkoušky se využívá pracovní list obsahující úryvek z konkrétního literárního díla a zadání ověřující znalosti a dovednosti žáka vztahující se k učivu o jazyce a slohu. |
Hodnocení zkoušky z ČJL
Hodnocení písemné práce tvoří 40 % a hodnocení ústní zkoušky 60 % celkového hodnocení zkušebního předmětu ČJL. Aby žák byl celkově úspěšný, musí také uspět u didaktického testu z ČJL.
Možnosti úlev pro žáky s OMJ
A) Žáci s OMJ, kteří 4 roky v předcházejících 8 studovali v zahraničí
§ 20 odst. 4 školského zákona:
Skutečnost, že žák žádá o toto uzpůsobení, vyplňuje v přihlášce k maturitní zkoušce (část „Doplňující informace“). Žák ale musí k přihlášce přiložit úředně ověřené kopie dokladů o vzdělání vydaných školou mimo území ČR, včetně jejich překladu do českého jazyka (§ 4 odst. 3 vyhlášky č. 177/2009). Překlad nemusí být ověřený soudním tlumočníkem, pokud si toto soudní ověření ředitel školy nevyžádá. Přihlášku včetně příloh maturanti odevzdávají řediteli školy nejpozději do 1. 12. (pro jarní termín), resp. 25. 6. (pro podzimní termín).
Úpravy jsou pak následující:
Didaktický test ČJL | Písemná práce ČJL | Didaktický test MAT |
---|---|---|
+ 30 minut navíc na vypracování | + 40 % času navíc na vypracování | + 10 minut navíc na vypracování |
možnost použít překladový slovník | možnost použít překladový slovník a Slovník spisovné češtiny | možnost použít překladový slovník |
B) Ostatní žáci s OMJ
Pokud žák nesplňuje podmínku výše, přesto by byl kvůli nedostatečné znalosti češtiny u maturitní zkoušky znevýhodněn, může mít doporučení PPP k úlevám u maturitní zkoušky pouze v případě, že má kromě nedostatečné znalosti jazyka další znevýhodnění (např. specifickou poruchu učení, či tělesné, zrakové či jiné znevýhodnění). Kompletní výčet těchto znevýhodnění je uveden v příloze č. 2 vyhlášky č. 177/2009 Sb. Více k tomuto tématu čtěte v článku Doporučení podpůrných opatření u maturitní zkoušky. Ani žáci z Ukrajiny s dočasnou ochranou nemají u maturity žádné zvláštní úlevy.
Úlevy pro úspěch nestačí
Je zřejmé, že žáci s odlišným mateřským jazykem jsou u maturitní zkoušky z ČJ velice znevýhodněni. Úlevy, které jim zákon dovoluje, jsou zdaleka nedostačující. U složitého zadání mnohým nepomáhá ani více času, slovník často nestíhají použít, aby zbytečně neztratili onen tak drahocenný čas.
Dlouhodobě se ukazuje, že nejméně úspěšní jsou žáci s OMJ u písemné práce z ČJL – v roce 2021 bylo úspěšných 89,4 % žáků s úlevami dle § 20 odst.4, oproti tomu z celkového počtu všech maturujících žáků bylo úspěšných 94,2 % (čísla získaná od CERMATu). Písemně se vyjádřit na úrovni rodilého mluvčího je pro studenty, kteří se češtinu učí jako cizí/druhý jazyk jen několik let, velice náročné. Nejčastější úskalí jsou pro ně větná stavba, slovosled, nedostatečná slovní zásoba, špatné vazby a neschopnost vyjádřit složitější myšlenky česky.
Didaktický test je taktéž koncipován pro rodilé mluvčí a automaticky počítá se znalostí jazyka nejméně na úrovni C1. Testuje již pokročilé dovednosti práce s jazykem na vyšší než komunikační úrovni. Didaktický test také operuje se složitým zadáním, dlouhými texty a ověřováním znalostí „výjimek“ z pravidel, které pro učící se češtinu jako druhý jazyk nejsou (alespoň zpočátku) prioritní.
O to důležitější je poskytnout žákům s OMJ co nejintenzivnější výuku ČDJ, a to buď v rámci jazykové přípravy nebo podpůrných opatření. Akademický jazyk, který je pro školní úspěšnost klíčový, se v druhém / cizím jazyce naučíme průměrně až po pěti až sedmi letech (více viz teorie ledovce). Proto jsou pro tyto žáky klíčové také uzpůsobení vzdělávacích cílů v rámci IVP, uzpůsobené metody výuky a další podpora (doučování, AP).
Zvládnutí maturitní zkoušky je tak závislé nejen na obrovském úsilí samotných studentů, ale také jejich učitelů. A někdy ani přes veškerou snahu, čas a úsilí nejsou maturitní zkoušku schopni zvládnout ani na třetí pokus. Naše společnost tak přichází o nadané talentované lidi, kteří kvůli neúspěchu u maturity musí např. volit méně kvalifikované povolání.
Bezplatné odpolední kurzy češtiny v Praze pro středoškoláky
Magistrát hlavního města Prahy ve spolupráci s Jazykovou školou s právem státní jazykové zkoušky hlavního města Prahy dlouhodobě nabízí bezplatné kurzy češtiny pro žáky s OMJ na středních školách s cílem podpořit nově příchozí, stávající studenty i připravující se žáky k maturitě z ČJL.
Jak připravit žáky s OMJ k maturitě z ČJL?
V dalších článcích se dozvíte praktické tipy k přípravě na jednotlivé části maturitní zkoušky z ČJL: didaktický test, písemná práce, ústní zkouška, materiály pro přípravu k maturitě.
Tématu přípravy žáků s OMJ k maturitě je také věnována celá 9. kapitola metodiky pro SŠ: „Připravujeme se k maturitě z ČJL aneb o nástrahách maturit a jak se s nimi vypořádat.“