Období přechodu na střední školu, tedy kolem 15. roku věku, je samo o sobě velice náročné. mladí lidé si teprve hledají a formují vlastní identitu, a zároveň se snaží začlenit svoji osobnost do společenství vrstevníků. Tímto obdobím se tak prolínají dvě trochu protichůdné tendence:
1) najít a zachovat si sebe sama a být autentický
2) a zároveň se stát součástí společenství a být uznaný ostatními.
Jejich skloubení je výzvou i za standardní situace. Pro žáky s OMJ (vícejazyčné žáky) je vstup na střední školu komplikovanější, protože řeší další otázky a témata typu:
- Jak to v české škole funguje?
- Jak se dostanu do druhé budovy/tělocvičny/učebny?
- Jak se mám zeptat, když tomu nerozumím?
- Můžu vůbec stíhat sledovat všechen výklad ve škole, když nerozumím všemu?
- Kdo mi poradí? Jak si tady můžu najít kamaráda, když neumím dobře česky?
- Nebudou se mi smát za můj přízvuk a za moje chyby?
- Jak mám přiměřeně vyjádřit svoje názory a emoce?
- Nejsem hloupý, jen nevím, jak to říct…
- Hodí se teď mluvit / udělat…?
- Všichni na mě divně koukají, to jsem opravdu tak jiný?
- Jak můžu být jako ostatní? Nechci vyčnívat…
- Ale my tohle doma řešíme/děláme/slavíme jinak, copak je to špatně?
- Přišel jsem o kamarády a/nebo rodinu, jsem tu v podstatě sám. Co když tu být nechci?
- Musím pomáhat rodičům se zajištěním rodiny, jak mám stíhat ještě další věci/doučování po škole?
Obsah článku
Jaké to je?
Jaké to je být mladým člověkem s odlišným mateřským jazykem v české škole? Poslechněte si krátký záznam debaty s vícejazyčnými mladými lidmi. Jejich autentické výpovědi nám nejlépe zprostředkují to, jak se při začleňování do české školy cítí a co jim v integraci může pomoci.
Vícejazyční studenti tedy čelí navíc překážkám, které jsou zejména spjaté s odlišným jazykem a kulturou. Nesmíme však zapomínat, že to nejsou bariéry jediné, ale jedny z mnoha. I když máme na škole studenty, kteří jsou v české škole již delší dobu a rozumí poměrně dobře, neznamená to, že jsou ve škole plně integrováni a nepotřebují pomoc ani ve výuce či mimo ni. Právě žáci pokročilejší v jazyce jsou často mimo hlavní zájem, protože „to nějak zvládají“. I pro ně ale mohou být výše uvedené otázky každodenní realitou…
Jak jim tedy můžeme jako jejich pedagogové pomoci?
Stejně jako dalším studentům: buďme jim oporou a vzorem, buďme jim k dispozici, když to potřebují, zajímejme se o jejich život, zájmy a názory, dejme jim příležitost zažít pocit úspěchu, ukažme jim lidský přístup a nabídněme bezpečné prostředí pro dospívání i učení. Zkrátka buďme tu pro své studenty a zajímejme se o ně.
Že při tom na nic nezapomínáme, si můžeme snadno ověřit například pomocí check-listu Podporujeme středoškoláky s OMJ. Další inspiraci lze nalézt také níže v doplňujících článcích. Souhrnně se tématu začleňování věnuje komplexní metodika pro pedagogy SŠ: