Jste zde
Větné členy
Větné členy – příklad přístupu ke konkrétnímu gramatickému tématu. Na základě principů, popsaných v Zapojení do výuky.
V této kapitole uvádíme příklad, jak lze přistupovat k výuce větných členů, necháme-li se inspirovat češtinou jako cizím jazykem. Základem je podat učivo tak, aby mu porozuměl žák s OMJ i čeští žáci a aby to bylo učivo praktické, potřebné a zajímavé.
Proč je tento postup dobrý?
Protože slouží oběma stranám k lepšímu porozumění – a to z těchto důvodů: Gramatiku ukazujeme na známé a běžné slovní zásobě, začínáme od jednoduchých a jasných příkladů – lepší příklad přívlastku je modrý svetr než spanilý jinoch.
Čím více jasných a jednoznačných příkladů, tím lépe pro porozumění, ať je žák cizinec nebo Čech. To těsně souvisí s výběrem textů pro výuku, a tady nám mohou pomoci učebnice češtiny pro cizince. Protože se cizinci učí vyvozovat a vytvářet správné tvary slov (tzn. vlastně pádové koncovky) a tuto dovednost musí trénovat, objevují se v učebnicích pro cizince texty a cvičení, zaměřené právě na to.
Cizinci se učí např. pádové koncovky vždy u jednotlivých pádů ve spojeních a v kontextu, v učebnicích češtiny pro cizince najdeme proto texty, ve kterých je nakumulovaný v nejrůznějších podobách např. 2. pád jednotného čísla nebo 4. pád jednotného čísla – a to vždy v praktickém kontextu. Významu pádu odpovídá jeho funkce jako větného členu. Tím pádem můžeme např. texty, které kumulují 4. pád, použít jako texty k demonstraci objektu - předmětu. Na srovnání pojetí pádů u Čechů a cizinců se můžete podívat do našich tabulek.
Texty z češtiny pro cizince zaměřené na trénování tvorby příslovcí můžeme použít jako demonstraci příslovečných určení, neboť význam příslovcí odpovídá na úrovni větné stavby významu příslovečných určení.
Příklad zapojení
Je-li tématem hodiny např. předmět (ale samozřejmě i další větné členy), můžeme na základě principu „totéž ale jinak“ využít toto téma pro žáky s OMJ jako výuku správných tvarů podstatných jmen:
- Stejné téma (předmět), rozdílné materiály a úkoly:
- Stejné téma, stejný materiál, odlišné úkoly:
Žák s OMJ má slovo v základním slovníkovém tvaru a musí vytvořit tvar odpovídající kontextu věty – např. 4. pád nebo 6. pád. Nebo může tvar tvořit na základě zadaného spojení (předložkové vazby, slovesné vazby – potřebuju, hledám, vezmu si…) či vytvořit dialog. Čeští žáci pracují na textu, kde analyzují předměty ve větách. Nakonec se obě skupiny vzájemně propojí a ve dvojici zpracují společný úkol, který vychází z obou materiálů (např. všechny použité tvary dají do tabulky, která bude zároveň fungovat jako shrnutí tvarů podstatných jmen).
Celá třída pracuje se stejným materiálem (textem či cvičením), přičemž čeští žáci určují v textu předmět (případně i jeho mluvnické kategorie) a žáci s OMJ vyhledávají slova ve čtvrtém pádě ve spojení s předložkami či slovesy. Příp. je mohou převádět do 1. pádu a vyhledávat si významy, nebo si sami vytvářet jakousi gramatickou tabulku tvorby akuzativu. Nakonec se obě skupiny vzájemně propojí a srovnají, zda nalezli stejná slova a hledají společný princip.
Konkrétní materiály ke stažení: