Příprava na dítě s OMJ
Dříve, než dítě s odlišným mateřským jazykem a s odlišným kulturním původem nastoupí k vám do školky, zkuste se zamyslet nad následujícími body:
Má rodina dítěte přístup k informacím? Má možnost podílet se na rozvoji a vzdělávání svých dětí?
Víte, jak zabezpečit dítě, když vám nerozumí?
Máte základní povědomí o zemi, odkud dítě pochází, jeho kultuře a jazyku? A co náboženské otázky, spojené například s jídelními tabu?
Přemýšleli jste nad tím, jak vzdělávat děti s odlišným mateřským jazykem? Jak je učit česky? Jak je připravit na vstup do ZŠ?
Odpovídá skladba výukových i odpočinkových aktivit, programů a celý váš ŠVP potřebám všech dětí a jejich rodin, včetně dětí a rodičů s OMJ? Je nestranný a férový?
Jak zvládnete předsudky? Jak budete pracovat se svými vlastními předsudky, ale taky s předsudky ostatních dětí a jejich rodičů?
Víte, kam se obrátit s žádostí o podporu či odbornou radu při vzdělávání dětí s OMJ?
Jak budete informovat rodiče o tom, že mají s dítětem jít do poradny? (To je třeba k tomu, aby získalo dítě /MŠ podpůrná opatření)
Více informací k tématu najdete v metodice Děti s OMJ v MŠ
Další body ke zváženíZkuste v týmu probrat následující otázky s ohledem na děti s OMJ:
Jak budeme informovat rodiče o pokroku jejich dětí či naopak o jejich problémech?
Jakým způsobem zjistíme od dětí, co potřebují a jak se cítí?
Jsme si vědomi důvěry rodičů, kteří nám svěřují své děti, aniž by měli (v důsledku jazykové bariéry) možnost s námi sdílet své potřeby a obavy či nám reprodukovat každodenní potřeby a obavy svých dětí?
Jak se asi cítí děti a jejich rodiče, když nám ani dění ve škole nerozumí?
Jak únavné je poslouchat cizí jazyk po dlouhou dobu?
Co děláme pro to, aby se rodiny s OMJ cítily ve školce opravdu vítané?
Ke stažení
Studijní materiály
Zajímavé odkazy:
Dobrá praxe
Související kapitoly
Anketa
Array
|