Jazyková podpora (dle §16 ŠZ)

Michala Bernkopfová

Podle §16 školského zákona, vyhlášky č. 27/2016 Sb. mají žáci ZŠ s neznalostí či nedostatečnou znalostí češtiny jako vyučovacího jazyka nárok na podpůrná opatření 1. – 3. stupně, a to bez ohledu na jejich státní příslušnost, délku vzdělávání v ČR či jiná kritéria.

Podpůrná opatření jsou v současné době jediným zdrojem finanční podpory pro děti s OMJ s českým občanstvím, které nemají nárok na jazykovou přípravu podle §20 ŠZ. Současně jsou podpůrná opatření jednou z mála možností podpory pro školy s malým počtem žáků s OMJ, kterým se nyní nevyplatí žádat o podporu z rozvojového programu MŠMT a po roce 2021 nebudou pověřenými školami, které budou organizovat kurzy ČDJ. Podpůrná opatření proto zůstanou důležitým zdrojem podpory dětí s OMJ v kmenové škole a současně hlavním nástrojem pro jejich dlouhodobou podporu, bez které se nemůžou plnohodnotně zapojovat do výuky. Podpora se totiž nemůže omezit jen na výuku ČDJ. Podle odborných studií trvá 5 až 7 let, než se dítě s OMJ naučí aktivně používat akademický jazyk, nezbytný pro jeho školní úspěšnost. Proto děti s OMJ potřebují dlouhodobou podporu ve výuce, individualizované vzdělávací cíle (obsahové i jazykové) a podporu všech učitelů.

Přestože bezprostředně po novelizaci školského zákona nebyl výklad vyhlášky č. 27/2016 Sb. ve vztahu k dětem a žákům s odlišným mateřským jazykem (OMJ) jednotný, v současné době se stanoviska klíčových vzdělávacích institucí již sjednotila (např. viz stanovisko MŠMT nebo stanovisko ČŠI) a hovoří jednak o tom, že všichni žáci s OMJ mají na vyšetření v poradně právní nárok, a jednak o tom, že nedostatečná znalost českého jazyka může sama o sobě představovat speciální vzdělávací potřebu.

Vyhláška č. 27/2016 mluví o žácích s OMJ jako o "žácích s neznalostí/nedostatečnou znalostí češtiny jako vyučovacího jazyka". Tito žáci jsou tedy považováni za žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.

Od druhého stupně podpůrných opatření výše je nutné doporučení pedagogicko-psychologické poradny (PPP). S návštěvou PPP musí souhlasit zákonní zástupci, kteří musí své dítě do PPP také doprovodit. Vyšetření v poradně se uskutečňuje na jejich žádost. Pro komunikaci s rodiči můžete využít náš dopis pro rodiče přeložený do deseti jazyků, který srozumitelně vysvětluje, jak a proč může poradna jejich dítěti pomoci.

Poradny bohužel dodnes nemají ze strany MŠMT k dispozici jednotnou metodiku, jak děti s OMJ vyšetřovat, ani diagnostický nástroj, který by jim pomohl určit úroveň znalosti češtiny těchto dětí. Doporučujeme proto, aby před návštěvou dítěte v poradně provedla jazykovou diagnostiku sama škola. Můžete využít jazykovou diagnostiku METY, která vám pomůže určit orientační úroveň znalosti češtiny a podle ní i odpovídající stupeň podpůrných opatření. V praxi se tento postup osvědčuje - pokud má poradna předem k dispozici výsledky jazykové diagnostiky a návrh školy na konkrétní podpůrná opatření, která současně odpovídají možnostem a personálním kapacitám dané školy, vše probíhá hladčeji.

Pokud se s dítětem ani jeho rodiči kvůli jazykové bariéře nedomluvíme, lze za účelem vyšetření dítěte požádat o tlumočníka u NPI ČR. Tyto služby jsou zdarma, je třeba o ně požádat s dostatečným časovým předstihem. Případně je možné využít služeb komunitních tlumočníků nebo, zejména v regionech, se obrátit na Centra na podporu integrace cizinců.

Přehled podpůrných opatření pro žáky s nedostatečnou znalostí češtiny

1. stupeň PO 2. stupeň PO 3. stupeň PO
Vhodný pro děti s dobrou komunikační úrovní češtiny, které potřebují podporu zejména k tomu, aby mohly rozvíjet akademický jazyk. Vhodný pro děti s nedostatečnou znalostí vyučovacího jazyka, tj. pro děti s úrovní češtiny přibližně na B1-B2. Vhodný pro děti s neznalostí vyučovacího jazyka, tj. pro děti s nulovou nebo jen velmi malou znalostí češtiny, přibližně na úrovni A0-A2.
Plán pedagogické podpory - ke stanovení jasných cílů podpory a jejich průběžnému vyhodnocování 3 hodiny ČDJ/týden (max. 120 za rok) - Výuka ČDJ probíhá zejména v rámci volných hodin, případně se využívají disponibilní hodiny, vždy v rámci nejvyššího počtu povinných vyučovacích hodin. 3 hodiny ČDJ/týden (max. 200 za rok) - Výuka ČDJ probíhá zejména v rámci volných hodin, případně se využívají disponibilní hodiny, vždy v rámci nejvyššího počtu povinných vyučovacích hodin.
Uzpůsobení metod výuky v jednotlivých předmětech, podpora v rozvoji akademického jazyka. IVP a hodnocení - ke stanovení individuálních vzdělávacích cílů (obsah + jazyk) v jednotlivých předmětech; v rámci IVP lze upravit obsah vzdělávání a přizpůsobit organizaci a metody výuky IVP a hodnocení - ke stanovení individuálních vzdělávacích cílů (obsah + jazyk) v jednotlivých předmětech; v rámci IVP lze upravit obsah vzdělávání a přizpůsobit organizaci a metody výuky
Speciální učebnice a pomůcky (učebnice ČDJ, slovníky, aplikace apod.) Speciální učebnice a pomůcky (učebnice ČDJ, slovníky, aplikace apod.)
1 hod. týdně pedagogické intervence - vhodné využít na doučování/předučování 2 hod. týdně pedagogické intervence - vhodné využít na doučování/předučování
Asistent pedagoga
Prodloužení délky základního vzdělání o 1 rok. - Toto řešení je vhodné pro děti, které po příjezdu do ČR nastoupí do 9. ročníku, ale z důvodu jazykové neznalosti se nedokáží zapojit do výuky. Děti v tomto věku je ale lepší rovnou zařadit o ročník níže, a to s ohledem na blížící se přijímací zkoušky na střední školu.

Podpůrná opatření ve 4. a 5. stupni se dětí s OMJ týkají jen v kombinaci se zdravotním postižením.

Postup školy při podpoře dětí s OMJ a stupně vztahující se k jejich podpoře, včetně vybraných podpůrných opatření, jsme popsali v newsletteru Jak je to s novelou školského zákona aneb podpora žáků s OMJ v praxi.

Zajímá vás, jak je to s jazykovou podporou v zahraničí? Přečtěte si naši komparaci se Saskem a Finskem.
Jak podporovat žáky v průběhu "běžné výuky" se můžete dozvědět v části zapojení do výuky.

Dobrá praxe

Anketa

Array

Byl článek užitečný?

Máte k článku nebo materiálu otázky, postřehy, komentáře? Napište nám to!


Logo občanského sdružení META.

Portál byl vytvořen za finanční podpory Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Evropského fondu pro integraci státních příslušníků třetích zemí a Ministerstva vnitra ČR.