+420 773 304 464 info@meta-ops.cz

ČJL SŠ


V této kapitole najdete rady a tipy, jak pracovat s žáky s odlišným mateřským jazykem v hodinách českého jazyka a literatury v běžné třídě střední školy. V mnohých aspektech se výuka na SŠ shoduje s výukou ČJL na základní škole, je tedy možné využít rady a materiály do výuky českého jazyka a literatury na II. stupni ZŠ.

Zajímá Vás, jak učit žáky s OMJ v hodinách Češtiny jako druhého jazyka? Doporučujeme:
- Analýza doporučených učebnic češtiny pro cizince pro SŠ
- další učebnice ČDJ vhodné pro SŠ a dospělé
- materiály v sekci Čeština jako druhý jazyk (ČDJ)
Další potřebné rady a tipy, které vycházejí z bohatých zkušeností lektorů a učitelů žáků s OMJ, najdete v sekcích jak začít nebo jak zapojit žáka s OMJ do výuky. Zajímavé odkazy a materiály, které by mohly taktéž pomoci, najdete v sekci další zdroje a inspirace.

Literatura


Literární teorie

  1. Kulturní dotazník a medailonek
  2. Základní literární pojmy
  3. Četl/a jsem knížku (vyprávění děje)
  4. Charakteristika literární/filmové postavy

Literární historie

  1. Starověká literatura
  2. Antická literatura
  3. J. A. Komenský
  4. Významní lidé ČR – bankovky
  5. William Shakespeare
  6. W. Shakespeare - Romeo a Julie
  7. W. Shakespeare - Hamlet
  8. Svatební košile - slovesa

Pracovní listy k uměleckým slohům naleznete v sekci Dějepis.

Jazyk a sloh

  1. Přídavná jména
  2. Skloňování ukazovacích zájmen
  3. Shoda podmětu s přísudkem
  4. Císařovy nové šaty - Charakteristika postav
  5. Charakteristika - Agenti
  6. Popis osoby, charakteristika
  7. Charakteristika literární/filmové postavy
  8. Jan Palach - práce s Wikipedií
  9. Slovotvorba
  10. Kulturní dotazník a medailonek
  11. Slovní druhy (nácvik k DT)
    Jak soustavně a efektivně připravovat žáky s OMJ k psaní textů a slohů ve výuce běžné ČJL nebo výuce ČDJ, se dozvíte v sekci Propojování ČDJ a ČJL.

Propojení literatury a slohu

  1. Pavel Bušta - Pád zeppelínu (prostěsdělovací styl, rozbor uměleckého textu)
  2. Projekt Robinson (ČJL, mezipředmětové vztahy, mediální gramotnost)
  3. Projekt Bratři lví srdce (čtenářská, mediální gramotnost, porozumění textu a AV sdělení)

Následující materiály propojují výuku literatury a slohu. Byly použity ve třídě připravující budoucí středoškoláky v projektu Click with school. V tomto projektu se žáci učí různé předměty na společných tématech. Tyto materiály vždy následovaly po probrání konkrétního tématu (jídlo, cestování, lidské tělo apod.)

  1. Kulturní dotazník a medailonek
  2. Jídlo a literatura (pohádka, pozvánka)
  3. Lidské tělo a literatura (horor, popis)
  4. Cestování a literatura (cestopis, líčení)
  5. Ekosystémy a literatura (bajka, charakteristika)
  6. Ekologie a literatura (povídka vs. román, stížnost)
  7. Vynálezy a literatura (drama, žádost)
  8. Václav Havel a literatura (obrazové básně, dopis)

Příprava k maturitě


Zde naleznete materiály vytvořené v rámci pracovní skupiny, která se zaměřila na hledání možností, jak pomoci studentům s OMJ studujících SŠ,jejichž jazykové dovednosti nejsou na dostatečné úrovni, aby mohli jednoduše zvládnout maturitní zkoušku z ČJL. Naším cílem bylo vytvořit inspirativní materiály, na kterých ukážeme cestu, kterou je možné se ubírat. Přehled informací a tipů k přípravě k maturitní zkoušce z ČJL naleznete v článku Maturita z ČJL.

Obecné:

1. Analýza doporučených učebnic češtiny pro cizince pro SŠ a další učebnice ČDJ vhodné pro SŠ a dospělé
2. Soupis učebnic, zdrojů a čtenářské tipy k četbě pro žáky s OMJ k MZ
3. Doporučené čítanky pro SŠ a práce s nimi
4. Užitečné odkazy k MZ (pomoc studentům při přípravě k MZ z ČJL)

Písemná práce:

Jak soustavně a efektivně připravovat žáky s OMJ k psaní slohů, se dozvíte v sekci Propojování ČDJ a ČJL.

  1. PP - Dopis
  2. PP - Popis
  3. PP - Vypravování
  4. PP - Zpráva
  5. Co zkontrolovat před odevzdáním slohovky?

Didaktický test:

  1. DT - "Na co se mě vlastně ptají?" - porozumění zadání
  2. DT - Cvičení (Na co se mě vlastně ptají?)
  3. DT - Práce s textem (textová návaznost)
  4. DT - Interpunkce
  5. DT - Obrazná pojmenování
  6. DT - Slovotvorba
  7. DT - Význam slov, synonyma a antonyma
  8. DT - Slovní druhy (nácvik k DT)
  9. DT - Rozbor básní v didaktickém testu z ČJL
  10. DT - Vymyslete úlohu do didaktického testu
  11. Interaktivní procvičování (soupis vytvořených online her a aktivit k přípravě na DT)
  12. Desatero tipů pro žáky, JAK NA DIDAKŤÁK

Pro přípravu k maturitnímu didaktickému testu lze využít zábavný web https://www.umimecesky.cz, např.:
- nácvik hledání pravopisných chyb - "pravopisné vtipy", kde se chyby označují střílením na slova
- nácvik přísloví, přirovnání, idiomů a ustálených slovních spojení, nebo určování slovních druhů - cvičení "pexeso"

Procvičovat testy z minulých let lze také v mobilní aplikaci České školní inspekce InspIS SETmobile, kde dochází i k automatickému vyhodnocení. Pro maturanty s OMJ je ale důležité správné (i špatné) odpovědi projít a společně si postup i správnou možnost odůvodnit.

Analýza uměleckého textu:

Součástí tohoto celku jsou mj. klíčové vizuály (KV), které mohou být studentům praktickou pomůckou pro analýzu uměleckého textu.

  1. Analýza uměleckého textu - PL literární teorie
  2. Analýza uměleckého textu - fráze
  3. Nácvik rozboru uměleckého textu - tabulka s frázemi
  4. VIZUÁLY Rozbor uměleckého textu
  5. VIZUÁL Literární období a realismus
  6. VIZUÁL Literární druhy a žánry
  7. VIZUÁL Poesie a próza
  8. PL Carlo Goldoni - Sluha dvou pánů (umělecký text)
  9. PL Edgar Allan Poe - Havran (umělecký text)
  10. PL Jaroslav Rudiš - Grandhotel (umělecký text)

Analýza neuměleckého textu:

  1. Analýza neuměleckého textu
  2. PL Carlo Goldoni - Sluha dvou pánů (neumělecký text)
  3. PL Edgar Allan Poe - Havran (neumělecký text)
  4. PL Jaroslav Rudiš - Grandhotel (neumělecký text)

Materiály vznikly v rámci projektů (u každého materiálu je specificky uvedeno, v rámci jakého projektu byl tento materiál vytvořen):

  • Program na podporu pedagogických pracovníků při práci s žáky cizinci VII, který byl spolufinancován z prostředků Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR (v období 1. ledna 2016 - 31. prosince 2016).
  • Program na podporu pedagogických pracovníků při práci s žáky cizinci VIII, který byl financován v rámci národního programu Azylového, migračního a integračního fondu a rozpočtu Ministerstva vnitra České republiky (v období 1. ledna 2017 - 30. června 2019).

Dobrá praxe

Michaela Jiroutová

Více k tématu

Logo občanského sdružení META.

Portál byl vytvořen za finanční podpory Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Evropského fondu pro integraci státních příslušníků třetích zemí a Ministerstva vnitra ČR.