Literární výchova
"V Literární výchově žáci poznávají prostřednictvím četby základní literární druhy, učí se vnímat jejich specifické znaky, postihovat umělecké záměry autora a formulovat vlastní názory o přečteném díle. Učí se také rozlišovat literární fikci od skutečnosti. Postupně získávají a rozvíjejí základní čtenářské návyky i schopnosti tvořivé recepce, interpretace a produkce literárního textu. Žáci dospívají k takovým poznatkům a prožitkům, které mohou pozitivně ovlivnit jejich postoje, životní hodnotové orientace a obohatit jejich duchovní život." (RVP ZV)
Zde naleznete ukázku některých výukových materiálů pro výuku literatury:
- Kulturní dotazník
- Základní literární pojmy
- Četl/a jsem knížku (vyprávění děje)
- Starověká literatura
- Významná lidé ČR – bankovky
- William Shakespeare
- Svatební košile - slovesa
- Adam a koleno (práce s knihou)
- Kvak a Žbluňk (Arnold Lobel) - práce s knihou
- Projekt Robinson (ČJL, mezipředmětové vztahy, mediální gramotnost)
- Projekt Bratři lví srdce (čtenářská, mediální gramotnost, porozumění textu a AV sdělení)
Propojení literatury a slohu
Následující materiály propojují výuku literatury a slohu. Byly použity ve třídě připravující budoucí středoškoláky v projektu Click with school. V tomto projektu se žáci učí různé předměty na společných tématech. Tyto materiály vždy následovaly po probrání konkrétního obecného tématu (jídlo, cestování apod.)
- Kulturní dotazník a medailonek
- Jídlo a literatura (pohádka, pozvánka)
- Lidské tělo a literatura (horor, popis)
- Cestování a literatura (cestopis, líčení)
- Ekosystémy a literatura (bajka, charakteristika)
- Ekologie a literatura (povídka vs. román, stížnost)
- Vynálezy a literatura (drama, žádost)
- Václav Havel a literatura (obrazové básně, dopis)
Další pracovní listy a výukové materiály do literatury najdete také v sekci výuka ČJL pro SŠ.
Anketa
Array
Byl článek užitečný? |
|