Jste zde
Přizpůsobení výuky žákům
Schopnost přizpůsobit výuku žákům = základní profesní dovednost učitele
Zkušenosti z mezinárodní školy v Praze
V mezinárodní škole v Praze učitelé procházejí pravidelným procesem hodnocení: mají povinnost si vést portfolio, ve kterém dokumentují své pracovní úspěchy a vývoj, nebo spolupracovat s jinými učiteli, navštěvovat se v hodinách a vzájemně si poskytovat zpětnou vazbu.
Jednou za tři roky je jejich práce formálně hodnocena členy vedení školy na základě školních standardů. Hodnotí se plánování výuky, průběh výuky, hodnocení výsledků žáků a spolupráce s ostatními kolegy. Významným kritériem při posuzování prvních tří bodů je přizpůsobení výuky potřebám jednotlivých dětí.
Mise školy má 4 základní body: vzájemný respekt, empatie, zodpovědnost, čestnost. Škola se řídí heslem: Každý je vítán, každý musí podávat výkony, každý je úspěšný. Je posuzováno, zda učitel při plánování výuky zohledňuje skutečnost, že různé děti mají různé vzdělávací potřeby, zda volí dostatečně pestrou škálu výukových metod a zda bere na potřeby jednotlivých žáků ohled rovněž ve fázi hodnocení.
Pro ukázku uvádíme jedno z kritérií obsažené ve standardech i s ilustrativními příklady.
Učitel používá výukové metody, které zohledňují potřeby každého žáka:
- zohledňuje potřeby žáků vyplývající z jejich učebních stylů a úrovně jejich schopností
- zohledňuje potřeby žáků, pro které není čeština rodným jazykem.
- Při plánování vychází z předchozích znalostí a schopností žáků a z míry jejich porozumění probíranému učivu
- modifikuje učební plán tak, aby byl jeho obsah dostupný každému žákovi a relevantní pro každého žáka
- reviduje učební plány na základě formálního i neformálního hodnocení výkonů žáků
- modifikuje učební plány tak, aby poskytly všem žákům příležitost k učení a propojování informací
- zapojuje všechny žáky do rozmanitých učebních aktivit, které umožňují zohlednit jejich individuální učební styl
- používá množství strategií pro zahájení hodiny, výklad a zopakování všech aspektů probíraného učiva tak, aby jej všichni žáci pochopili a zapojili se do učení
- upravuje výukové materiály a další zdroje a používá vhodné flexibilní vybavení, které umožňuje plné zapojení každého žáka
- používá strategie podporující výuku předmětu u žáků, pro které není čeština rodným jazykem
- používá technologie jako jeden ze zdrojů pro zlepšení učení žáků
- iniciuje diskuse, které ujasňují či rozšiřují myšlení žáků
- k výukovým účelům využívá rozšiřující aktivity a rozmanité akce a události
Příklady vzdělávacích strategií:
- Žáci, pro které není čeština mateřským jazykem, jsou integrováni do běžných tříd, a je jim poskytnuta pomoc v podobě výuky češtiny.
- Některým žákům je uloženo méně úkolů, které učitel pečlivě vybírá tak, aby obsahovaly všechny pojmy, které jsou součástí výukové jednotky.
- Někteří žáci dostávají ke stejným tématům náročnější úkoly, které podpoří u těchto žáků rozvoj pokročilejších dovedností.
- Ve třídě probíhá diskuse na literární témata založená na textech různé obtížnosti.
- Učitel předkládá žákům při zadávání činnosti několik možností a povolí jim výběr.
- Žákům je poskytována pomoc s plánováním a vymezením úkolů, které mají plnit.
- Jsou používány vhodné grafické a praktické pomůcky napomáhajících porozumění a organizaci informací.
- Výuka je organizována v malých skupinách (práce v malých skupinách je průběžně procvičována).
- K podpoře zapojení žáků používá učitel počítače, které umožňují individualizaci výuky.
Zdroj: OTEVÍRÁNÍ ŠKOLY VŠEM DĚTEM - MOŽNOSTI A PŘÍKLADY PRÁCE SE SOCIÁLNĚ A KULTURNĚ ZNEVÝHODNĚNÝMI DĚTMI (PILOTNÍ VERZE), AISIS, 2008