Jste zde
Máme ve škole cizince – a pro ně kurzy češtiny
Pokud se ve škole sejde větší počet žáků cizinců, kteří potřebují výuku českého jazyka pro cizince, může škola takovou výuku zorganizovat podle svých potřeb, respektive potřeb dětí cizinců.
Na jedné pražské sídlištní škole, která měla více než 10 % žáků s odlišným mateřským jazykem, se s touto situací vyrovnali následovně: Z grantu (emergentní projekt městské části), který se škole podařilo získat, zaměstnali na tři dny v týdnu lektorku češtiny pro cizince. První dvě vyučovací hodiny vždy probíhala výuka českého jazyka pro cizince začátečníky; ve škole bylo 8 žáků, kteří byli na začátečnické úrovni. Byli to žáci od druhé do osmé třídy. Výuka probíhala pro všechny zároveň, bez ohledu na jejich osobní rozvrhy. Škola totiž vyhodnotila jako prioritu pro tyto žáky učení se češtině na komunikační úrovni, aby byli schopni samostatné orientace ve výuce v běžné třídě.
Další vyučovací hodiny, kdy byla lektorka přítomna, byly věnovány individuální podpoře jednotlivých žáků (případně v menších, spíše homogenních skupinkách). Tato výuka byla určena i žákům cizincům, kteří do školy docházeli delší dobu. Týkala se toho, co jim při výuce činilo největší problém z důvodu jejich jazykové bariéry. Z valné většiny to byla stále čeština, u některých však i ostatní předměty jako dějepis, zeměpis nebo angličtina. V případě zájmu učitelů působila lektorka i jako jejich asistentka přímo ve třídě.