+420 773 304 464 info@meta-ops.cz

ČJL II. stupeň ZŠ


Češtině jako druhému jazyku jakožto speciální disciplíně se specifickou metodikou je věnována sekce Čeština jako druhý jazyk. V této kapitole jsou soustředěny rady a tipy, jak pracovat s žáky s odlišným mateřským jazykem v hodinách českého jazyka a literatury v běžné třídě. materiály jsou rozděleny do následujících témat:

  • Komunikační a slohová výchova
  • Jazyková výchova
  • Literární výchova
  • Propojení literatury a slohu
  • Příprava žáků s OMJ k jednotným přijímacím zkouškám z ČJL

Najdete zde jednotlivé pracovní listy vytvořené v rámci realizace expertních pracovních skupin zaměřených na výuku vzdělávací oblasti Český jazyk pro žáky s odlišným mateřským jazykem (OMJ) v běžné třídě. K výuce českého jazyka na II. stupni základní školy však spadá také příprava na přijímací zkoušky z ČJL na střední školy. Tipy, jak připravit žáky s OMJ na didaktický test, najdete na stránce: Příprava žáků s OMJ k jednotným přijímacím zkouškám z ČJL.
Věnujte pozornost také částem Další zdroje , kde můžete najít např. tipy, doporučení a aktivity k výuce žáků s OMJ v běžné třídě. Přečtěte si také tipy, jak začít a jak zapojit žáka s OMJ do výuky, které vycházejí z teorie i praxe a především z bohatých zkušeností lektorů, učitelů a žáků s OMJ.


Komunikační a slohová výchova


"V Komunikační a slohové výchově se žáci učí vnímat a chápat různá jazyková sdělení, číst s porozuměním, kultivovaně psát, mluvit a rozhodovat se na základě přečteného nebo slyšeného textu různého typu vztahujícího se k nejrůznějším situacím, analyzovat jej a kriticky posoudit jeho obsah. Ve vyšších ročnících se učí posuzovat také formální stránku textu a jeho výstavbu." (RVP ZV)

  1. Oznámení
  2. Pozvánka
  3. Práce s autentickým textem - vypravování, postup pracovního postupu
  4. Vypravování, diskuse
  5. Recept - popis pracovního postupu
  6. Popis osoby, charakteristika
  7. Charakteristika literární/filmové postavy

Jazyková výchova


"V Jazykové výchově žáci získávají vědomosti a dovednosti potřebné k osvojování spisovné podoby českého jazyka. Učí se poznávat a rozlišovat jeho další formy. Jazyková výchova vede žáky k přesnému a logickému myšlení, které je základním předpokladem jasného, přehledného a srozumitelného vyjadřování. Při rozvoji potřebných znalostí a dovedností se uplatňují a prohlubují i jejich obecné intelektové dovednosti, např. dovednosti porovnávat různé jevy, jejich shody a odlišnosti, třídit je podle určitých hledisek a dospívat k zobecnění. Český jazyk se tak od počátku vzdělávání stává nejen nástrojem získávání většiny informací, ale i předmětem poznávání." (RVP ZV)

  1. Místní názvy a velká písmena
  2. Přívlastek
  3. Shoda podmětu s přísudkem
  4. ČR a země, ze které pocházím - vedlejší věty, spojky, časování sloves: vím-znám-umím
  5. Žluté tričko v Ypsilonii - vyjmenovaná slova
  6. Přídavná jména
  7. Ptáci aneb volný jako pták - propojování přírodopisu a češtiny
  8. Vyjmenovaná slova - pracovní listy na procvičení frekventovaných (užitečných) vyjmenovaných slov
  9. Větné členy - lesní zvířata
  10. Korektura textu - najdi chybu

Literární výchova


"V Literární výchově žáci poznávají prostřednictvím četby základní literární druhy, učí se vnímat jejich specifické znaky, postihovat umělecké záměry autora a formulovat vlastní názory o přečteném díle. Učí se také rozlišovat literární fikci od skutečnosti. Postupně získávají a rozvíjejí základní čtenářské návyky i schopnosti tvořivé recepce, interpretace a produkce literárního textu. Žáci dospívají k takovým poznatkům a prožitkům, které mohou pozitivně ovlivnit jejich postoje, životní hodnotové orientace a obohatit jejich duchovní život." (RVP ZV)

Zde naleznete ukázku některých výukových materiálů pro výuku literatury:

  1. Kulturní dotazník
  2. Základní literární pojmy
  3. Četl/a jsem knížku (vyprávění děje)
  4. Starověká literatura
  5. Významná lidé ČR – bankovky
  6. William Shakespeare
  7. Svatební košile - slovesa
  8. Adam a koleno (práce s knihou)
  9. Kvak a Žbluňk (Arnold Lobel) - práce s knihou
  10. Projekt Robinson (ČJL, mezipředmětové vztahy, mediální gramotnost)
  11. Projekt Bratři lví srdce (čtenářská, mediální gramotnost, porozumění textu a AV sdělení)

Propojení literatury a slohu

Následující materiály propojují výuku literatury a slohu. Byly použity ve třídě připravující budoucí středoškoláky v projektu Click with school. V tomto projektu se žáci učí různé předměty na společných tématech. Tyto materiály vždy následovaly po probrání konkrétního obecného tématu (jídlo, cestování apod.)

  1. Kulturní dotazník a medailonek
  2. Jídlo a literatura (pohádka, pozvánka)
  3. Lidské tělo a literatura (horor, popis)
  4. Cestování a literatura (cestopis, líčení)
  5. Ekosystémy a literatura (bajka, charakteristika)
  6. Ekologie a literatura (povídka vs. román, stížnost)
  7. Vynálezy a literatura (drama, žádost)
  8. Václav Havel a literatura (obrazové básně, dopis)

Další pracovní listy a výukové materiály do literatury najdete také v sekci výuka ČJL pro SŠ.

Příprava k přijímacím zkouškám


Jak připravit žáky s odlišným mateřským jazykem k jednotným přijímacím zkouškám z ČJL?

Žáci s OMJ potřebují hlavně porozumět zadání, které je psané specifickým stylem, s nímž se mnohdy předtím nesetkali. K tomu mohou posloužit následující materiály, které pracují se zadáním samotným a následně díky němu ověřují, jak žák zadání rozumí na jednoduchém obsahu.

Se zadáním je také dobré s žáky promyslet a procvičovat strategii vyplňování testu, jako je vylučovací metoda, nečíst hned celý úryvek (nejprve přečíst zadání a vyhodnotit, zda je nutné číst celý text, či jen jeho část), ale také zapisování do záznamového archu, případně v jakých případech a jak efektivně používat překladový slovník (pokud jej má k dispozici).

Stejně jako všechny ostatní žáky je potřeba i ty s OMJ připravovat postupným procvičováním. Didaktické testy k procvičování najdete na stránkách CERMAT, v mobilní aplikaci České školní inspekce InspIS SETmobile nebo v publikacích vydaných pro tyto potřeby (např. Tvoje přijímací zkoušky na střední školy a gymnázia). Je dobré zaměřovat se postupně na jednotlivé jevy, které se v testu opakují (na začátek např. vyhledávání chyb nebo slovních druhů v textu, korektury textu). Neotálejte ale ani s procvičováním celého testu se všemi jeho aspekty. Čím více testů si žáci vyzkouší, tím lépe.

Využijte materiály k přípravě na přijímačky:
- DT – Na co se mě vlastně ptají?
- DT - Cvičení (Na co se mě vlastně ptají?)
- Slovní druhy (nácvik k DT)
- Korektura textu - najdi chybu

Využít můžete interaktivní cvičení vytvořené ze zadání testů z minulých let: TEXTOVÁ NÁVAZNOST 1, TEXTOVÁ NÁVAZNOST 2.

Pro přípravu k přijímačkovému didaktickému testu lze využít zábavný web https://www.umimecesky.cz, např.:
- nácvik hledání pravopisných chyb - "pravopisné vtipy", kde se chyby označují střílením na slova
- nácvik přísloví, přirovnání, idiomů a ustálených slovních spojení, nebo určování slovních druhů - cvičení "pexeso"

Přípravou na přijímací testy se zabývá také web https://www.icestina.cz, kam průběžně doplňují mnoho procvičovacích testů.

Dobrá praxe

Michaela Jiroutová

Více k tématu

Máte k článku nebo materiálu otázky, postřehy, komentáře? Napište nám to!


Logo občanského sdružení META.

Portál byl vytvořen za finanční podpory Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Evropského fondu pro integraci státních příslušníků třetích zemí a Ministerstva vnitra ČR.