Jste zde
Jak zjistit úroveň češtiny - diagnostika
Tento balíček pomůcek (diagnostický nástroj) jsme začali používat ve společnosti META, o. p. s., pro rozdělení dětí s odlišným mateřským jazykem (dále OMJ) v projektu Češtinou k inkluzi. V něm jsme pracovali na několika školách se skupinami dětí s OMJ, které jsme rozdělovali podle úrovně znalosti češtiny, resp. podle toho, jak významnou bariéru mají díky nedostatečné znalosti češtiny při zvládnutí školní výuky. Pracovali jsme s dětmi ve třech stupních jazykové podpory (souvisí pak s rozsahem i obsahem výuky češtiny jako druhého jazyka), které zhruba odpovídají stupňům podpůrných opatření, které formuluje vyhláška 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se SVP.
Cílem naší jazykové diagnostiky není přesné určení jazykové úrovně dítěte ve všech jazykových dovednostech (mluvení, čtení, psaní a poslech). Zásadní pro nás bylo zjištění orientační úrovně daných dovedností, které směřuje k ustanovení míry podpory v ČDJ, formování skupin dětí pro výuku a stanovení cílů pro jednotlivé děti. Při jejich výuce pak probíhá stálé pozorování a průběžná pedagogická diagnostika.