Jste zde
Lidské smysly
S materiálem začínáme ve 2. – 3. ročníku v rámci hodin vzdělávacího okruhu Člověk a jeho svět. Z pracovních listů lze vybírat úkoly a texty pro jednotlivé třídy dle náročnosti, např. ve 2. ročníku se žáci seznamují s pěti lidskými smysly, ale v 5. ročníku popisují stavbu jednotlivých smyslových orgánů.
Učivo je rozděleno dle jednotlivých smyslů, žáci se seznamují se základní terminologií (klíčovými slovy), funkcemi a odlišnostmi smyslů a dále si rozšiřují slovní zásobu i pomocí encyklopedií, slovníku, učebnice apod. Pracovní listy lze používat na doplňování informací, kreslení, tvoření krátkých vět (otázek, odpovědí). U starších žáků můžeme postupně poukázat na poruchy smyslů, onemocnění a kombinované vady atd.
Český jazyk: Společně s pracovním listem lze v hodinách českého jazyka využít pracovní listy Lidské smysly – Český jazyk, zařazený na konci dokumentu. Jednotlivá jazyková cvičení jsou rozdělena do ročníků (2. – 5. třída).
2. ročník – abeceda, spodoba, množné číslo, čtení
3. ročník – podstatná jména, slovesa, rod podstatných jmen, synonyma, pravopis i, í, y, ý a vyjmenovaná slova
4. ročník – spojování přídavného jména s podstatným, slova podřazená, správný tvar slov (2. pád jednotného a množného čísla), rod a číslo podstatných jmen
5. ročník – synonyma, přídavná jména, slovní druhy
Obsahový cíl:
• Žák vyjmenuje a pojmenuje smysly a smyslové orgány.
• Žák vyhledá v textu klíčová slova a informace a popíše obrázek.
• Žák si chrání své smysly i smysly ostatních.
• Žák spolupracuje ve skupinách při aktivitách.
• Žák přiřazuje orgány k jednotlivým smyslům.
• Žák namaluje/vybarví obrázek dle instrukcí.
• Žák opraví větu, přečte pravdivou větu.
• Žák popíše smyslový orgán, nakreslí cestu zvuku.
Jazykový cíl:
• Žák pojmenuje a zapisuje nová slova a spojí je s obrázkem (významem).
• Žák doplní slovo do věty, odpoví na jednoduché otázky.
• Žák zopakuje informace z textu na základě jazykových struktur z textu, odpovídá na otázky pomocí slovní zásoby a jazykové struktury v dané otázce.
• Žák používá slova (podstatná a přídavná jména) v patřičném pádě (2., 7. pád).
• Žák používá přídavné jméno ve shodě s rodem (teplé topení).
• Žák na základě textu doplní tabulku, klíčový vizuál, popíše obrázek.
• Žák rozlišuje jednotné a množné číslo, používá číslovky podle rodu (př. jedno oko).
• Žák vytvoří zápornou větu.
• Žák pojmenuje mnohoznačná slova.
Slovní zásoba:
lidský smysl / lidské smysly, zrak, sluch, chuť, hmat, čich, orgán, jedno/jeden, dva/dvě, oko/oči, ucho/uši, jazyk/jazyky, kůže, ruka, prst/prsty, nos/nosy, vnímání – vnímat, vidět, dívat se, slyšet, chutnat, poznávat, hmatat/ohmatávat, cítit, čichat;
čočka, duhovka, rohovka, zornice, sítnice, zrakový nerv, světlo, mozek, brýle, sluneční brýle, slepecká hůl, punčocha, vajíčko, zvěř, polévka;
ušní boltec, zvukovod, bubínek, střední a vnitřní ucho, hlemýžď, kladívko, kovadlinka, třmínek, nervová vlákna, zvuk, hluk, hlasitá hudba, naslouchátko, ochranná sluchátka, hrnec, taška;
chuťové pohárky, sladká, slaná, kyselá, hořká, růžová, modrá, hnědá, žlutá, bota, ústa/pusa, silnice, bota, špička jazyka;
hmatová tělíska, konečky prstů, nehet/nehty, teplé - teplo, horké, studené, chladné - chlad, hladké - hladkost, hrubé - hrubost, ostré - ostrost, kulaté, tvar, popálit, zranit/poranit, voda, oheň, nůž, nůžky;
nosní dírky, čichové buňky, pachy, vůně, zápach, vonět, nevonět, parfém, odpadky, levandule, hnůj, dřevo, ovoce, rýma, bakterie, onemocnět, kýchání, smrkání;
doleva, doprava, rovně, …
Jazykové struktury:
To je/jsou …, Mezi smysly patří …, Lidské smysly jsou …, Orgán se jmenuje …, Smysl se jmenuje …, Tady je/jsou …, Na obrázku je/jsou …, … se skládá z …, S pomocí očí/uší/jazyka/nosu …, … přenáší informace do …, Jazykem poznáváme 4 chutě: …, Sladké/slané/hořké/kyselé jídlo je …, Konečky prstů vnímáme …, Jaké to je?, Teplé/studené, hladké, horké, chladné, hrubé je …, Můžeme se poranit/popálit o …, Nosem cítíme …, … ne/voní, To není správně., Slyšet ne/můžeme …, … ne/může vonět., To je/není pravda., Pozor!, Vidím …, Silný/slabý zvuk je …, Ne/chutná mi …
Výukový materiál vznikl v rámci aktivity Pracovní skupiny v projektu Program na podporu pedagogických pracovníků při práci s žáky-cizinci IV a byl upraven v rámci projektu „Využití e-learningu a elektronických výukových materiálů při práci s žáky cizinci“, který je spolufinancován z prostředků Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR.