Vstupní pohovor s rodiči

Před nástupem dítěte do MŠ je důležité vyjasnit si s rodiči organizační záležitosti, zajistit funkční komunikaci mezi rodiči a MŠ v průběhu roku, zjistit potřebné informace o dítěti. Úvodní pohovor s rodiči bychom tedy neměli podcenit.

Příprava na pohovor

  • Sepsat si předem vše, co bude předmětem jednání
  • Zajistit tlumočníka, který zprostředkuje vzájemné předání nezbytných informací. Pomoc se zprostředkováním služby tlumočníka nabízí některé neziskové organizace nebo Centra na podporu integrace cizinců, která fungují v každém kraji. Více na: http://www.meta-ops.cz/kontakty-na-komunitni-tlumocniky, http://www.inkluzivniskola.cz/content/kontakty.
  • Připravit vhodný prostor pro setkání
  • Připravit pro rodiče informace v tištěné podobě a v jejich rodném jazyce. Psaný text je vždy jednoznačnější, rodiče se k němu mohou později vrátit. Pod následujícím odkazem najdete texty v různých jazycích, obsahující obecné informace o fungování předškolního vzdělávání v ČR, zápisu do MŠ, potřebných pomůcek, adaptačního plánu aj.: http://www.inkluzivniskola.cz/organizace-aneb-cizinci-ve-skole/informace-pro-rodice

Průběh pohovoru

  • Přivítat rodiče u vchodu do MŠ
    Zvláště je-li systém budov složitý. Je vhodné znát jejich jména a jméno dítěte. Je dobré vzít rodiče do příjemného prostoru, nabídnout jim kávu nebo čaj.
  • Provést rodiče celou MŠ
    Doporučeno před realizací rozhovoru (získají sami představu o MŠ, vyvstanou otázky, které by je třeba jinak nenapadly apod.)
  • Představit rodičům MŠ, co nabízíme a jak s dětmi pracujeme.
    Rodiče se mají dozvědět o chodu mateřské školy, denním režimu, stravování, platbách, případně můžeme představit školní vzdělávací program atd.
  • Nechat prostor pro dotazy
  • Předat rodičům informace v tištěné podobě a v jejich rodném jazyce (odkaz viz výše).
  • Informovat rodiče o tom, jaké doklady od nich budeme potřebovat pro zápis dítěte do MŠ. (odkaz viz výše)
  • Nastavit funkční způsob dlouhodobé komunikace mezi rodiči a MŠ, např. e-mail, notýsek, oznámení na nástěnce – dojednat s rodiči formu, která pro ně bude přístupná.
  • Naplánovat průběh adaptace
    Informujeme rodiče, že umožňujeme a vítáme jejich přítomnost v MŠ první dny po nástupu dítěte do MŠ. Upozorníme je, že dítě by mělo prodlužovat délku pobytu v MŠ postupně. Předáme jim krátký text o adaptačním plánu v jejich rodném jazyce (odkaz viz výše).
  • Navrhnout rodičům, aby dali dítěti do MŠ hračku či oblíbený předmět z domova, který mu pomůže cítit se lépe především v prvních dnech.
  • Vytipovat, do které třídy a ke které paní učitelce se bude dítě hodit, pokud má MŠ možnost volby vzhledem ke kapacitě a věkovému rozdělení dětí. Lze zohlednit, zda má dítě v některé třídě kamarády nebo sourozence.
  • Průběžně i závěrem ověřovat, jestli rodiče opravdu porozuměli.

Anketa

Jak se vám článek líbil?

Zatím nehodnoceno

Logo občanského sdružení META.

Tento portál byl vytvořen společností META za finanční podpory Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Evropského fondu pro integraci státních příslušníků třetích zemí a Ministerstva vnitra ČR.

Logo Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Evropského fondu pro integraci státních příslušníků třetích zemí a Ministerstva vnitra ČR.