Fakultní základní škola PedF UK, Mezi Školami 2322, sídlí v Praze 13, v lokalitě Nové Butovice, která je známa vyšší koncentrací zde žijících cizinců ze zemí EU, ale především z tzv. třetích zemí, proto i složení jejích žáků odpovídá tomuto stavu. Mezi 600 žáky školy je více než ¼ žáků, kteří jsou občany jiných států, než ČR. Tato situace nevznikla nově, ve FZŠ Mezi Školami pracujeme s integrací žáků cizinců již téměř 20 roků. Vlastní nabyté zkušenosti opřené o zahraniční praxi daly základ vytvoření systému, který skutečně funguje.
Prvním a základním krokem integrace žáka cizince do prostředí české školy je zvládnutí českého jazyka v plném rozsahu, dobře víme, že tím sice integrace nekončí, ale pro tentokrát se zaměříme na tento první krok.
Většina žáků – cizinců přichází do školy s počátkem školního roku, buď do první třídy po zápisu, nebo do vyšších tříd příchodem z ciziny. V naší škole probíhá po zápisu do prvních tříd kurz českého jazyka pro předškoláky a v posledních dvou týdnech prázdnin kurz pro ostatní nově příchozí žáky cizince. Tyto kurzy jsou hrazeny z prostředků Městské části Praha 13 a jejich cílem je dosáhnout základního porozumění českého jazyka, nutné pro život žáka ve škole.
Ve škole pracuje asistentka pro žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí, která má na starosti individuální přípravu žáků cizinců a žáků, kteří nově přijdou v průběhu školního roku, ve své práci navazuje na základní znalosti získané v prázdninovém kurzu. Asistentka pracuje se žáky v době vyučování, žáci jsou k ní uvolňováni z vyučovacích hodin, převážně výchovného zaměření.
Dále jsou žáci zařazování do systému doučování, které je koncipováno dvojstupňově podle úrovně jejich znalostí. Toto doučování vedou učitelé školy, hrazeno je z prostředků Městské části Praha 13.
Tak, jak žáci cizinci postupně zvládají češtinu nejen v komunikační úrovni, ale i v psané formě, pracují s nimi učitelé v běžném vyučování, zejména vyučování českému jazyku, s cílem posunout je na úroveň znalostí ostatních žáků. Se žáky – cizinci pracují i učitelé v ostatních předmětech s cílem osvojení si odborné terminologie v češtině potřebné pro vyučovaný předmět a znalosti českých reálií.
Tento systém je do určité míry podobný systému přípravy žáků cizinců, jak jsem měl možnost se s ním seznámit v Rakousku a Německu, v naší škole se dlouhá léta osvědčuje, proto si myslím, že je možno z něj vyjít při koncipování integrace žáků cizinců do škol v ČR. Pokusil jsem se pro přehlednost srovnat jednotlivé jeho součásti do tabulky a navrhnout systém jeho financování (tabulka v příloze).
PhDr. Petr Vodsloň
Ředitel Fakultní základní školy PedF UK
Praha 13, Mezi Školami 2322
158 00 Praha 5 – Nové Butovice