+420 773 304 464 info@meta-ops.cz

Výsledky vyhledávání

  1. Děti s OMJ = vícejazyčné děti

    ... Přestože se v legislativě stále používá termín žáci cizinci (např. §20 školského zákona) a místy také žáci s ... snažili jsme se již několik let razit termín – děti a žáci s odlišným mateřským jazykem (OMJ) , abychom se tak ...

    Kristýna Titěrová - 07. 03. 2024

  2. Řečové dovednosti

    ... mluvení? Výuku mluvení musíte řídit – žáci by měli vždy dostat přesné zadání, modelovou situaci, nabídku ... , který byl využíván ve Čtenářském klubu pro děti s OMJ. Tipy: připravte žáky na čtení (aby si ...

    Kristýna Titěrová - 12. 03. 2024

  3. Slovní zásoba a výslovnost

    ... specifičtějších témat by měl vycházet z toho, jací žáci ve skupině jsou a co aktuálně potřebují Výslovnost ... Čtenářský klub pro děti s OMJ Čtenářský klub byl v Domě dětí a ...

    Kristýna Titěrová - 12. 03. 2024

  4. Setkávání (dvojjazyčných) asistentek a asistentů pedagogů (D)AP

    ... kteří se ve školách věnují podpoře vícejazynčých dětí a žáků. K čemu setkávání (D)AP slouží? ... působili v heterogenních skupinách, kde se učili děti a žáci různého věku. Proto jsme se zaměřili na toto téma a rozhodli se ...

    Kristýna Chmelíková - 12. 03. 2024

  5. Jazyková podpora na ZŠ

    ... ČDJ, kam budou docházet především nově příchozí žáci, kteří zpočátku vykazují neznalost češtiny, resp. velmi malou ... Název tohoto stupně podpory nemá implikovat, že by děti v intenzivní a střední podpoře neměly být podpořeny ve výuce v ...

    Karolina Dohnalová - 27. 02. 2024

  6. ZŠ informační letáky

    ... Přijímací zkoušky na SŠ pro žáky s OMJ Zápis dětí s OMJ do 1. ročníku Asistent pedagoga u žáků s OMJ ... Příchod žáka s OMJ a začlenění do výuky Žáci s OMJ a distanční výuka Jak zapojit žáky s OMJ do výuky ...

    Míša Jiroutová - 18. 12. 2023

  7. Užitečné online odkazy

    ... cvičení pro výuku češtiny jako druhého jazyka pro děti (začátečníky) https://levouzadnionline.cz/ - online platforma s komplexním programem pro výuku začátečníků, najdete na ní jak online ... - slovník slov, které by na dané úrovni A1-A2 měli žáci umět ...

    Zuzana Janoušková - 05. 03. 2024

  8. Vícejazyčnost

    ... monolingvní přístup , který chápe vícejazyčné děti (a vícejazyčné jedince obecně) jako jakýsi součet dvou ... 2010) a je si vědom skutečností, že vícejazyční žáci „neovládají všechny své jazyky plynule, mnoho z nich má ... používají své jazyky k různým účelům a v komunikaci s různými lidmi (mateřský v rodině, druhý v širší společnosti, ve ...

    Kristýna Titěrová - 23. 02. 2024

  9. Poradenství a kontakty

    ... při řešení situací spojených se vzděláváním dětí a žáků s odlišným mateřským jazykem (žáků s OMJ) v mateřských, základních a ... postupy a aktivity ve výuce, aby se vícejazyčné děti a žáci mohli co nejlépe zapojovat a přitom rozuměli? Chcete posilovat ...

    Míša Jiroutová - 18. 02. 2024

  10. Jazyková podpora (dle § 16 ŠZ)

    ... zákona , vyhlášky č. 27/2016 Sb. mohou mít žácis neznalostí či nedostatečnou znalostí češtiny jako ... Jediným zdrojem finanční podpory pro vícejazyčné děti (s OMJ) pobývající v ČR nad 1 rok a žáky s českým občanstvím a ...

    Kristýna Titěrová - 29. 01. 2024

  11. Úvodní informace pro PPP

    Podle vyhlášky č. 27/2016 Sb. mohou mít děti MŠ, žáci ZŠ a žácis neznalostí či nedostatečnou znalostí češtiny ...

    Michala Hamplová - 26. 01. 2024

  12. Učebnice a učební materiály

    ... metodik a českých učebnic a materiálů vhodných pro děti a žáky s OMJ): pro jednotlivé věkové kategorie ( nečtenáři a začínající čtenáři , mladší žáci , starší žáci , ...

    Zuzana Janoušková - 01. 09. 2023

  13. Hodnocení žáků s OMJ

    ... vícejazyčných žáků není jednoduché. Vícejazyční žáci často musí zvládat učení se novému jazyku a zároveň se učit ... stát, že hodnocení neodráží úsilí a pokrok, který děti skutečně projevují. Věříme, že se posuzují jejich schopnosti a ...

    Kristýna Titěrová - 04. 12. 2023

  14. Materiály pro pokročilé

    ... v Ypsilonii Na základě krátkého příběhu si žáci upevní některá vyjmenovaná/příbuzná slova. Kvak a ... Čtenářský klub pro děti s OMJ Čtenářský klub byl v Domě dětí a ...

    Míša Jiroutová - 13. 12. 2023

  15. Jazyková příprava (dle § 20 ŠZ)

    ... KDO MÁ NÁROK NA JP? Pouze nově příchozí žáci-cizinci , kteří plní povinnou školní docházku v ČR po dobu ... skupině pro jazykovou přípravu (nebo navýšením počtu dětí ve skupině, pokud je to pedagogicky ještě únosné), mohou do ní ...

    Kristýna Titěrová - 27. 11. 2023

  16. Financování asistenta

    ... názor, a to často i z úst odborných pracovníků, že žáci s OMJ mohou využívat asistenta pedagoga pouze v případě, že mají ... s pedagogy, kteří se podílejí na začleňování dětí s odlišným mateřským jazykem do českého vzdělávacího systému a ...

    Kristýna Titěrová - 04. 12. 2023

  17. Výroba pomůcek do výuky I.díl

    ... na setkání. Všechny pomůcky lze také vyrobit s pomocí dětí, například na výtvarných činnostech nebo ve školní družině, ... na určování rodů (ten, ta, to) Vícejazyční žáci by měli procvičovat určování rodů více, než rodilí mluvčí ...

    Zuzana Hrušková - 11. 10. 2023

  18. Žáci z Ukrajiny na SŠ

    ... které lze pro profil absolventa považovat za zbytné. Tito žáci nemusí absolvovat všechny předměty s ostatními spolužáky, ale ... opatření). Leden-červen 2023: Výzva MŠMT pro děti a mládež (3-18 let) migrující z Ukrajiny a nenavštěvující české ...

    Karolina Dohnalová - 24. 04. 2023

  19. Zapojení do výuky ZŠ, SŠ

    ... není nikdy homogenní , vždy se v něm najdou různí žáci s odlišnými předpoklady, schopnostmi i dovednostmi. Navíc je každý ... obsahu výuky a dokázali se o něm vyjadřovat. I děti, jejichž rodným jazykem je čeština, se ve škole učí akademický ...

    Kristýna Titěrová - 05. 09. 2023

  20. Propojení výuky obsahu a jazyka

    Vícejazyčné děti (a zejména ty, které do českých škol přicházejí bez znalosti ... zatím dobře neovládají. Základem je tedy co nejdříve začít s výukou češtiny jako druhého jazyka , aby se děti dokázaly ...

    Míša Jiroutová - 05. 09. 2023

  21. III. stupeň - MLÁDEŽ/SŠ/DOSPĚLÍ (16+)

    ... jako druhý/cizí jazyk – pracovní listy pro výuku dětí i dospělých) . AUČJC 2019. Herciková, B., Klimešová Málková, ... a odborná literatura Doleží, L. a kol. Začínáme učit češtinu pro náctileté cizince . AUČCJ 2017. Doleží, ...

    Zuzana Janoušková - 01. 09. 2023

  22. Spolupráce PPP a školy

    ... a stanovisko ČŠI . Primárně mají vícejazyční žáci nárok na jazykovou přípravu z § 20, ale v odůvodněných ... DIAGNOSTIKA ŠKOLY JAKO VÝCHODISKO PRO DOPORUČENÍ PPP Děti a žáci s odlišným mateřským jazykem přichází do škol ...

    Míša Jiroutová - 08. 09. 2023

  23. Začleňování do kolektivu MŠ

    ... se skupinou je potřeba zohlednit přítomnost dítěte či dětí, které nerozumí. Děti by měly být vedeny ke vzájemné toleranci, ... písmena a psací písmo. Od první třídy hrají žáci na pentatonickou flétnu, pletou a učí se dva cizí jazyky (anglický ...

    Tereza Linhartová - 11. 09. 2023

  24. Nastavení systémové podpory ve výuce

    ... ovlivňuje mnoho faktorů , na které je potřeba myslet. Žáci pochází z odlišného jazykového prostředí, tzn. že sami nerozumí ... psycholog a další. HODNOCENÍ Hodnocení dětí, které neovládají vyučovací jazyk, je pro mnoho učitelů velký ...

    Zuzana Hrušková - 05. 09. 2023

  25. PLATFORMA ČDJ vyučujících v MŠ, ZŠ, SŠ aneb Učitelská káva nad výukou ČDJ

    ... práce AP vede primárně k postupnému osamostatňování dětí. Povolání AP není o tom, jak "posluhovat" dětem a dělat za ně ... působili v heterogenních skupinách, kde se učili děti a žáci různého věku. Proto jsme se zaměřili na toto téma a rozhodli se ...

    Karolina Dohnalová - 06. 09. 2023

  26. Aktivace předchozích zkušeností a znalostí

    Je důležité uvědomit si, že vícejazyční žáci nepřicházejí do našich tříd bez předchozích znalostí a ... cizí (např. učíme-li se o ročních obdobích, pro děti z Vietnamu vypadá zima jinak než pro nás v ČR). Texty o ...

    Kristýna Titěrová - 25. 07. 2023

  27. Materiály k tématům Kurikula ČDJ

    ... ve formě seznamu pro učitele, který definuje, co mají žáci umět na úrovni A1 a A2. Materiály byly vytvořeny a pilotovány ... s odlišným mateřským jazykem na ZŠ, v kurzech pro děti s OMJ pořádaných METOU nebo jsou od našich spolupracujících ...

    Zuzana Janoušková - 12. 04. 2023

  28. Podpora vícejazyčnosti v ZŠ

    ... Bývala to běžná základní škola, kde třetinu dětí tvořili žáci s OMJ. Učitelé si uvědomili, že se tyto vícejazyčné děti vzdělávají ...

    Michala Hamplová - 30. 05. 2023

  29. Buddy program

    ... i mimo ni. 2. Funguje už někde v praxi? Podpora dětí/žáků/studentů buddy kamarádem, nebo také patronem, či mentorem ... . Program podpory vrstevnické podpory nově také začíná fungovat na Slovensku . Slovenský Národný inštitút ...

    Míša Jiroutová - 13. 06. 2023

  30. Kdo je asistent pedagoga

    Žáci, kteří neovládají český jazyk v dostatečné míře, patří do ... finanční podporu na zřízení pozice asistenta pedagoga. S novelou školského zákona a vyhláškou č. 27/2016 Sb. je v ... z úkolů asistenta pedagoga je pomáhat při integraci dětí s odlišnou kulturní a jazykovou zkušeností do výuky i do školního ...

    Míša Jiroutová - 02. 06. 2023

  31. ČJL II. stupeň ZŠ

    ... s OMJ v běžné třídě. Přečtěte si také tipy, jak začít a jak zapojit žáka s OMJ do výuky , které vycházejí z teorie ... tedy vždy na stejném tématu, ale cíl byl jiný. Ostatní děti si opakovaly a utřiďovaly informace o číslovkách a učily se druhy ...

    Kristýna Titěrová - 27. 03. 2023

  32. Teorie ledovce

    ... jazyka: komunikační jazyk (při běžné komunikaci dětí o přestávkách, v šatně, na obědě, při skupinové práci apod.) a ... Zároveň nás tato teorie upozorňuje na to, že ani žáci, kteří již umí dobře komunikovat, nemusí mít zdaleka osvojené ...

    Kristýna Titěrová - 01. 06. 2023

  33. Situace na SŠ

    ... opravdovou výzvou. Bohužel nemáme data o všech žácích s OMJ, nýbrž jen o těch, kteří si požádali o uzpůsobení ... připravil v rámci Podpory pedagogů vzdělávajících děti/žáky-cizince ve spolupráci se školami ukázky příkladů dobré ...

    Míša Jiroutová - 04. 05. 2023

  34. I. stupeň - MLADŠÍ ŽÁCI (7–11)

    ... jako druhý/cizí jazyk – pracovní listy pro výuku dětí i dospělých) . AUČJC 2019. Hesová, A., Škodová, S.: Čeština ... jazykem . Meta, o.p.s. 2020. Doleží, L. a kol. Začínáme učit češtinu pro děti-cizince (mladší školní věk) . ...

    Zuzana Janoušková - 08. 11. 2021

  35. II. stupeň - STARŠÍ ŽÁCI (11–15)

    ... jako druhý/cizí jazyk – pracovní listy pro výuku dětí i dospělých) . AUČJC 2019. Hlaváčková, J.: Čeština pro ... jazykem . Meta, o.p.s. 2020. Doleží, L. a kol. Začínáme učit češtinu pro náctileté cizince . AUČCJ 2017. Doleží, ...

    Zuzana Janoušková - 04. 02. 2021

  36. Spolupráce s rodiči

    Spolupráce školy s rodiči je v případě každého žáka jednou z hlavních podmínek ... JE POTŘEBA RODIČŮM VYSVĚTLIT Vzhledem k tomu, že žáci často přicházejí do ČR ze zemí, kde mohou být jiné zvyklosti, ... ‹ Isabelle ...

    Kristýna Titěrová - 05. 05. 2023

  37. Přípravné třídy na ZŠ

    ... PRO KOHO JSOU URČENY PŘÍPRAVNÉ TŘÍDY? Pro děti, kterým byl doporučen odklad povinné školní docházky a ... Vhodné by bylo, kdyby např. ve skupině pro JP byli pouze žáci prvních tříd, tedy převážně nečtenáři. Výuka češtiny jako ...

    Alexandra Gončarenko - 03. 04. 2023

  38. Dějepis

    ... Měli bychom si tedy při výuce dějepisu uvědomit, že žáci s OMJ potřebují do našich kulturně-historických reálií teprve ... apod. Například komiksy mohou zpracovávat všechny děti opět jako skupinovou práci nebo jako projekt. Je také možné využít ...

    Míša Jiroutová - 27. 03. 2023

  39. Přechod z MŠ na ZŠ

    ... Přechod z mateřské do základní školy je pro děti, ale i rodiče, významným mezníkem v životě. Zatímco v mateřské ... o tom, jak se dětem daří, na základní škole si musí žáci v mnoha oblastech poradit sami. Prostředí základní školy klade na ...

    Milena Poeta - 16. 03. 2023

  40. Talent a píle dětem s OMJ nestačí, bez výuky češtiny jako druhého jazyka se neobejdou

    České školy navštěvují děti a žáci, pro které je čeština druhým jazykem. Stejně jako jiné děti mají ... kameny úspěšné integrace do společnosti. Žáci s odlišným mateřským jazykem i jejich učitelé potřebují systémové ...

    Anonymous - 04. 02. 2021

  41. ČJL SŠ

    ... a učitelů žáků s OMJ, najdete v sekcích  jak začít  nebo  jak zapojit žáka s OMJ do výuky . Zajímavé odkazy a ... připravil v rámci Podpory pedagogů vzdělávajících děti/žáky-cizince ve spolupráci se školami ukázky příkladů dobré ...

    Míša Jiroutová - 14. 03. 2023

  42. Online zdroje a materiály

    ... na dálku u žáků s odlišným mateřským jazykem? a Žáci s OMJ v době uzavření škol- praktické ukázky možností výuky ... NPI ČR " Přijímáme, začleňujeme a vzděláváme děti/žáky cizince IV ", která se zabývala také dobrou praxí v ...

    Míša Jiroutová - 21. 04. 2022

  43. Možnosti podpory na SŠ

    Máme ve škole žáka s OMJ, jak ho můžeme podpořit? Potřebuje vůbec naši podporu? A na co má ze zákona nárok? Žáci s odlišným mateřským jazykem potřebují být podpořeni ...

    Kristýna Titěrová - 22. 09. 2022

  44. Klima školy

    ... Můžeme mít skvělé postupy a aktivity na začleňování dětí s OMJ do školního prostředí, ale pokud s nimi pracujeme pouze ... vzdělávání ve škole, budou z toho mít prospěch nejen žáci s OMJ a jejich rodinní příslušníci, kteří se díky tomu budou ...

    Kristýna Titěrová - 21. 02. 2023

  45. Co je pro vícejazyčné děti typické?

    ... žáků a žákyň. Výzvou pro učitele při vzdělávání dětí s OMJ je proto skloubit jazykové vzdělávání (rozšiřování ... své vědomosti ve vietnamštině . Musí se tedy začít učit česky. Než se ale naučí významu slovíček, jež ostatní ...

    Alexandra Gončarenko - 10. 11. 2022

  46. Vykořenění a reakce na ně

    ... zkušeností. Podobné pocity zažívají všechny děti, které s rodiči přicházejí do nové země. Každé z nich opouští ... Nejhůř tento propad nesou snaživí a ambiciózní žáci. Tlak na asimilaci - česká společnost byla dlouho ...

    Kristýna Titěrová - 21. 02. 2023

  47. První dny ve škole

    ... Doporučují se minimálně dva, zejména u mladších dětí totiž může být tato role celkem náročná. Na podpoře nového ... • Kromě identifikační karty bývají žáci v zahraničí vybaveni i kartou, na kterou jsou zaznamenávány jejich ...

    Kristýna Titěrová - 15. 02. 2023

  48. Učíme češtinu jako druhý jazyk

    ... můstek či základní platforma pro všechny, kteří začínají učit nebo již učí žáky a studenty s odlišným mateřským jazykem (OMJ). Naleznete zde množství užitečných ... ‹ ...

    Kristýna Titěrová - 19. 01. 2023

  49. Jak dítě s migrační zkušeností podpořit?

    ... přijetí, jak ze strany učitele, tak ostatních dětí. Dítěti, které prožívá "tiché období", věnujeme pozornost a ... dítěte anebo se nějakou píseň společně naučit. Žáci na druhém stupni mohou pustit část filmu nebo video oblíbeného ...

    Milena Poeta - 09. 02. 2023

  50. Zeširoka o dětech s OMJ na květnové mezinárodní konferenci ...META

    ... pojala META zeširoka a představila vzdělávání dětí a žáků s odlišným mateřským jazykem pohledy mnoha jeho aktérů. ... ve škole cítit příjemně, jinak nelze se vzděláváním začít. Děti cizinci patří do skupiny žáků se SVZ a to je také jeden z ...

    Anonymous - 04. 02. 2021

Stránky

Logo občanského sdružení META.

Portál byl vytvořen za finanční podpory Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Evropského fondu pro integraci státních příslušníků třetích zemí a Ministerstva vnitra ČR.