Jste zde
Tvorba pracovních listů
Jedním ze způsobů, jak řešit nedostatečnou jazykovou vybavenost nově příchozích žáků s OMJ, je tvorba zvláštních pracovních listů (PL).
Ty mohou sloužit pro více hodin jako samostatná práce, také je lze využít pro všechny žáky jako opakování učiva, do práce ve skupinách s diferencovanými úkoly apod.
Obecné principy
Základem je vždy stanovit si CÍL, tj. rozhodnout se, co má žák s OMJ z dané doby/tématu/události vědět, tj. co po něm chceme a budeme požadovat. (Stanovíme základní a důležitá slova, události, pojmy, data, souvislosti, nikoliv kuriozity apod.)
Vycházíme z konkrétního dítěte a z jeho úrovně češtiny, a podle jeho jazykových možností si stanovíme, co je stěžejní, co může zvládnout. Tím se pak při tvorbě PL řídíme. K tomu můžeme přidat "něco navíc", čím si žák bude moci učivo rozšířit.
Vytvoříme si jasnou strukturu tématu i PL, tak aby se v ní žák s OMJ snadno zorientoval.
Zároveň vybereme to nejpodstatnější, co se žák má naučit, a zvolíme si nejvhodnější formu.
Vytipujeme slova, která by mohla dělat problémy, a vymyslíme vhodný způsob jejich objasnění
- Obrázková forma, piktogramy
- Překlad
- Opis (to je u začátečníků velmi obtížné)
- Synonyma
U úplných začátečníků volíme jednoduchá slova v základních tvarech. Protože čeština je do značné míry postavena na ohýbání slov, změně koncovek, časování a skloňování, dáváme si na tvary slov pozor. Slova ohebná dělají cizincům velké problémy a potřebují je vysvětlit. Při vysvětlování pádů podstatných jmen apod. je dobré spolupracovat s češtinářem a především využít učebnice češtiny jako cizího jazyka. Některá metodická doporučení naleznete také na portále v sekci čeština. Důležité je uvědomit si, že slovník funguje na základě infinitivů a prvních pádů. Slovo vladařem žák ve slovníku nenajde. Což neznamená, že slovo nepoužíváme, jen bude potřeba význam i spojení ve větě objasnit.
Při zjednodušování textu, bez kterého se PL pro žáky s OMJ neobejde, vycházíme ze své zkušenosti s učením se cizímu jazyku (tj. čemu jsme byli schopni na začátku rozumět – jednotlivá slova, jednoduché věty, apod.) a z obecných zásad:
- Věty by měly mít formu subjekt - sloveso – objekt
- Vyhneme se složitým formulacím, květnaté češtině i dlouhým souvětím (př. Po matce Elišce navázal na starobylý rod Přemyslovců --> Jeho matka Eliška byla z rodu Přemyslovců.)
- Volíme spíše aktivní tvar slovesa než pasivum (př. Francie byla poražena Anglií. --> Anglie porazila Francii.).
- Pozor na řetězení podstatných jmen v heslovitých frázích – jejich význam nemusí být cizinci zřejmý (např. Omezení veřejného života --> Nacisti omezili veřejný život.)
- Vyhýbáme se velkému množství synonym; pokud se jim vyhýbat nechceme, je nutné je uvést do slovníčku pod text (např.: vojsko = armáda; vladař = král= panovník)
Doplňujeme obrázky (dbáme, aby obsahovaly popisek), mapami, časovou přímkou, schématy.
- Text strukturujeme, aby byla jasná posloupnost (dějinné schéma – např. časová přímka, záznam nejdůležitějších událostí za sebou (x --> y --> z).
- U delších textů používáme odstavce s nadpisy, které pomohou lepší orientaci v textu i následné práci s textem a doplňujícími cvičeními.
- Součástí PL by měla být i procvičovací část; výklad a procvičovací část by měly mít společné záchytné body (tučně psaná slova, podobné formulace, atp.).
- Procvičovací část by měla být zaměřena nejen na dějepisná fakta, ale zároveň by měla sloužit k upevnění slovní zásoby a pochopení učiva, případně k nácviku gramatických nebo mluvnických jevů.
- Každý PL by měl obsahovat slovníček; ten může být obrázkový, překladový, apod., může být také součástí aktivity – žák si ho tvoří sám.
- Pokud používáme univerzální PL pro všechny žáky, diferencujeme cíle pro třídu a pro žáka s OMJ a určíme způsob práce všech zúčastněných (i žáka s OMJ) – např. skupinové řešení problému, samostatná práce apod.
- Promyslíme také, s ohledem na jazykovou úroveň žáka s OMJ, do jaké míry ho budeme integrovat – např. univerzální PL, s nímž všichni pracují stejně (příp. všichni společně), nebo upravený PL pro žáka s OMJ, nebo žák s OMJ pracuje jen na vybraných cvičeních a úkolech atp.
Tyto tipy vznikly v rámci pracovní skupiny na dějepis.