Jste zde
Protipředsudkové (anti-bias) vzdělávání učitelů
Převzato z příručky OTEVÍRÁNÍ ŠKOLY DĚTEM:
Organizace Step by Step ČR.
Tento typ vzdělávání učitelů je založen na premise, že učitelé hrají klíčovou roli ve výchově dětí a jejich vzájemných vztazích. Pokud učitel sám má skryté předsudky vůči svým žákům, nemůže je vést ke kooperaci, naslouchání, toleranci.
Antibias trénink umožňuje učitelům nejen odhalovat skryté předsudky, které mají vůči ostatním, ale také pracovat se zraněními, která sámi zažili v pozici diskriminované osoby.
- Odhalování vlastních zranění
Každý z nás byl někdy diskriminován kvůli své barvě pleti, věku, tělesné konstituci, pohlaví, socioekonomické situaci, rodině, možná i kvůli povolání, místu bydliště, politickému přesvědčení atd. Někteří zažili diskriminaci dokonce několikanásobnou.
Tato zranění si neseme s sebou a pokud si je neuvědomíme a nepracujeme s nimi, nejsme schopni ani vidět a vnímat zranění, která skryté formy diskriminace způsobují ostatním. Díky vyvolání osobního prožitku a následnému sdílení se skupinou se člověk „léčí“ ze svých životních zranění.
V neposlední řadě pak porozumění vlastní situaci napomáhá výklad teorie založené na pedagogice lásky a osvobození od Paula Freireho.
Protipředsudkové vzdělávání tedy neobrací pozornost na „jiné“, ale na nás samotné. Pokud dokážeme udělat prostor sami sobě, dokážeme jej poskytnou i jiným.
- Metoda naslouchání
Zpočátku jsou pravidla (zejména nepřerušování ostatních a pozitivní zpětná vazba neverbální komunikací), ale i čas mluvení a naslouchání poněkud technicistně nastaveny a vyžadovány. Nicméně po několika aktivitách účastníci dokáží rozšířit svou pozornost a přejít ze zahleděnosti na svůj proslov nebo na vlastní pocity k vzájemnému naslouchání.
Tato metoda umožňuje učitelům větší souvztažnost nejen s kolegy (čímž ulehčuje jejich spolupráci), ale také zlepší jejich schopnost naslouchat dětem a jejich nevyřčeným potřebám a citlivost vůči jejich možným skrytým zranění.
Více viz http://www.dokazuto.cz; http://www.odyssea.cz; http://www.kritickemysleni.cz http://www.tolerance.cz/cesky/globea.htm; http://pedagogika.ff.cuni.cz; http://www.ped.muni.cz/; http://www.scv.upol.cz; http://www.scv.upol.cz
Zdroj:OTEVÍRÁNÍ ŠKOLY VŠEM DĚTEM - MOŽNOSTI A PŘÍKLADY PRÁCE SE SOCIÁLNĚ A KULTURNĚ ZNEVÝHODNĚNÝMI DĚTMI (PILOTNÍ VERZE), AISIS, 2008