Jste zde
Jednotná vize
Převzato z příručky OTEVÍRÁNÍ ŠKOLY VŠEM DĚTEM:
Škola, která se rozhodne stát se inkluzivní školou, tedy uspokojit co nejrozmanitější žákovskou populaci, musí učinit inkluzivitu součástí svojí vize a primárním cílem práce celého pedagogického sboru.
To může znamenat například aplikaci následujících východisek:
- Škola by se měla snažit rozpoznat a odstraňovat překážky, které brání každému jednotlivému žákovi v dosažení maximálního úspěchu, a usilovat o to, aby výsledky žáků závisely výhradně na jejich úsilí a co nejméně na těch okolnostech jejich vzdělávání, které nemohou změnit.
- Kvalita školy nespočívá v co nejvyšší průměrné hodnotě výsledků nějakého testování, ale ve schopnosti školy efektivně sloužit co nejrozmanitější populaci žáků, populaci odpovídající přirozenému složení společnosti. Škola se může zlepšovat v zásadě ve dvou dimenzích:
a) v rozšiřování spektra populace, které je schopna efektivně poskytovat své služby
b) ve zlepšování kvality těchto služeb pro každého žáka
Přitom zlepšování v jedné dimenzi se nesmí dít na úkor dimenze druhé.
- Kvalitu inkluzivní školy je třeba hodnotit podle toho, jakého individuálního pokroku v ní jednotliví žáci dosáhli v důsledku práce školy. Kvalitu inkluzivní školy můžeme hodnotit také podle toho, zda škola nějaké žáky odmítá a zda je dostatečně připravena na všechny žáky, které přijímá.
Zdroj: OTEVÍRÁNÍ ŠKOLY VŠEM DĚTEM - MOŽNOSTI A PŘÍKLADY PRÁCE SE SOCIÁLNĚ A KULTURNĚ ZNEVÝHODNĚNÝMI DĚTMI (PILOTNÍ VERZE), AISIS, 2008