Dobrá praxe
Zde naleznete přehled úspěšných aktivit a projektů realizovaných na školách v oblasti začleňování žáků cizinců. Věříme, že z těchto příkladů dobré praxe načerpáte inspiraci pro realizaci obdobných projektů na vašich školách.
Zároveň zde máte možnost zveřejnit i svoji dobrou praxi, stačí ji poslat na proskoly@meta-ops.cz.
Vertical Tabs
Nadpis | Text | |
---|---|---|
ZŠ Staňkova, Brno | Základní škola a Mateřská škola, Brno, Staňkova 14 se již několik let věnuje integraci žáků cizinců prostřednictvím kurzů českého jazyka. Nabízí je jak žákům, kteří jsou dětmi osoby jiného členského státu EU, tak i žákům pocházejícím ze třetích zemí. Více... | |
ZŠ Olešská, Praha 10 | Základní školy / Organizace a financování výuky ČDJ | Projekt: ZŠ Olešská – šance zvládnout český jazyk pro děti cizinců Tisková zpráva z projektu na ZŠ Olešská, kde podporují integraci žáků-cizinců jazykovými kurzy. |
ZŠ Na Valech, Planá | Adaptace a klima školy / Práce s třídním kolektivem | Projekt Školní asistent Projekt Školní asistent je založen na dobrovolné aktivní spolupráci žáků vyšších ročníků se žáky ročníků nižších. Tato spolupráce probíhá jak ve výuce, tak o přestávkách. Asistenti jsou vybíráni na základě přihlášek a následného... |
ZŠ Litoměřice | Čeština jako druhý jazyk / Než začneme učit | Výuka češtiny pro děti cizinců na tamější škole probíhá ve spolupráci s obecně prospěšnou společností Nebelvír. Více se dočtete na stránkách školy. |
ZŠ Gutha–Jarkovského Kostelec nad Orlicí | Adaptace a klima školy / Volnočasové aktivity | Kromě začlenění dětí cizinců do vzdělávání je důležité je zapojit také do volnočasových aktivit, při kterých se rozvíjí a posilují neformální vztahy a vazby a také je neformálním způsobem procvičována čeština. Své o tom ví i ZŠ Gutha–Jarkovského v... |
ZŠ Frýdek-Místek | Projekt Annjong hasejo, paní učitelko! Tento projekt realizuje již několik let Základní škola Frýdek-Místek. Jedná se o výuku češtiny jako cizího jazyka pro skupinu cizinců v daném regionu, převážně korejské děti mladšího školního věku a podle zájmu i... | |
Zkušenosti s diagnostikou žáků s OMJ (ZŠ Křesomyslova Praha) | Jak diagnostikovat potřeby žáků s OMJ? Jak spolupracovat s poradnou? Jak tvořit plán na výuku žáků s OMJ? Na to vše jsme se ptali pana učitele Jakuba Horálka ze ZŠ Křesomyslova na Praze 4. | |
Zkušenosti Praha 13 | Mateřské školy / Adaptace dítěte v MŠ | Začleňování dětí s OMJ v městské části Praha 13 Dobrým příkladem toho, jak může fungovat podpora začleňování dětí s OMJ v rámci celé městské části, je situace na Praze 13. Podle údajů Českého statistického úřadu byl v roce 2012 podíl cizinců ve správním... |
Zkušenosti MŠ K Lukám | Mateřské školy / Adaptace dítěte v MŠ | Praha 4 – Libuš je oblastí, kde se vyskytuje vysoké množství cizinců a to převážně vietnamského původu (v blízkosti se nachází SAPA). Dvoutřídní mateřská škola K Lukám s kapacitou 56 dětí má nejvyšší koncentraci cizinců v okolí a to 32% z celkového počtu... |
Zkušenosti FMŠ Sluníčko | Mateřské školy / Adaptace dítěte v MŠ | Praha 13 je oblastí s poměrně vysokou koncentrací cizinců. Mateřské a Základní školy v této lokalitě si tedy musí poradit s dětmi, které nemluví a mnohdy ani nerozumí česky. Situace je nelehká, avšak rozhodující je přístup k dané problematice. Důkazem... |
Začleňování žáků s jazykovou bariérou do výuky s využitím asistenta pedagoga | Asistent pedagoga / Alternativy k asistentovi | Asistent pedagoga není stále v našich školách automaticky se vyskytujícím zaměstnancem. Žáků s neznalostí vyučovacího jazyka přicházejících z kulturně odlišných prostředí přitom stále přibývá. Ti potřebují, především v počátcích své nové školní docházky,... |
Ypsilonie - Cesta do vyjmenované země | Zapojení do výuky a materiály / ČJL I. stupeň ZŠ | Zábavná desková hra Ypsilonie, při které Vám vleze pravopis tvrdých y pod kůži, ani o tom nevíte. Hra je pro 3-5 hráčů pro každé 4 dobrodružství (hrací plány) ve věku 7-99 let. Ke hře je dostupná metodická příručka s pracovními listy. Autorky hry:... |
Vzpomínky na školu | Zapojení do výuky a materiály / Aktivace předchozích zkušeností a znalostí | Žáci základní školy Toner Hamlets navrhli vlastní otázky o vzpomínkách na školu, které si procvičovali v hodině angličtiny a při panelové diskuzi s rodiči a dvojjazyčnými asistenty. Poté je přeložili do mateřského jazyka a ptali se svých rodičů a... |
Vzdělávání žáků-cizinců je pro mě výzva | Základní školy / Tvorba plánu podpory | Velice inspirativní článek o vzdělávání cizinců vytvořila pro portál rvp.cz paní učitelka Mgr. Anna Flanderková. |
Vyrovnávací třída – Kostelec nad Orlicí | Základní školy / Organizace a financování výuky ČDJ | V Kostelci nad Orlicí je jedno ze dvou Pobytových středisek (PoS) naší republiky, které slouží k ubytování žadatelů o mezinárodní ochranu. Základní škola Gutha-Jarkovského v Kostelci nad Orlicí je proto školou, kterou navštěvují děti žadatelů o... |
Vyjmenovaná slova | Zapojení do výuky a materiály / ČJL I. stupeň ZŠ | Chodila jsem asistovat do třetí třídy, ve které byl i žák s OMJ, v češtině teprve začátečník. Probírala se vyjmenovaná slova, což je pro tyto žáky většinou učivo, které nemají šanci zvládnout. Jedná se totiž často o slova archaická, v běžné řeči... |
Výběr školy - pohled z druhé strany | Komunikace s rodiči / Informace pro rodiče - jazykové verze | Na stránkách http://www.expats.cz, které fungují jako průvodce po českých reáliích pro mezinárodní komunitu žijící v ČR, byl uveřejněn článek popisující cestu za výběrem školy pro dítě s nedostatečnou znalostí češtiny. Autorka článku podrobně seznamuje... |
Video výuka češtiny pro Vietnamce | Čeština jako druhý jazyk / "Urči rod a pád" | Doporučujeme k prozkoumání a předání dál youtube kanál na výuku češtiny pro Vietnamce! Autorka Hải Anh dokonce dělá i videolekce vietnamštiny pro Čechy... Youtube kanál najdete na https://www.youtube.com/channel/UCS4bMhMHb83j55opP9R3JCg. Na sdíleném... |
Větné členy | Zapojení do výuky a materiály / Zásady, jak zapojit do výuky ČJ | Větné členy – příklad přístupu ke konkrétnímu gramatickému tématu. Na základě principů, popsaných v Zapojení do výuky. V této kapitole uvádíme příklad, jak lze přistupovat k výuce větných členů, necháme-li se inspirovat češtinou jako cizím jazykem.... |
Vedení žáka cizince běžným školním životem | Základní školy / Co souvisí s přijetím cizince | Článek Ivany Černé objasňuje problematiku spojenou s adaptací žáka cizince v každodenní školní praxi. Dočtete se zde o mnoha situacích, ve kterých je zapotřebí používat vhodným způsobem český jazyk zároveň s mateřským jazykem žáka tak, aby žák postupně a... |
Vedení slovníčků ve výuce (roční přípravný kurz) | Společnost META o.p.s. již od roku 2016 organizuje roční přípravný kurz ke studiu na střední škole pro studenty z různých zemí ve věku od 14 do 20 let. Tento kurz je zaměřen na rozvoj jazykových dovedností potřebných ke zvládnutí studia v češtině na... | |
Uslyšet t, d, l, h, ch, r, ř. O to jde | Na ZŠ Olešská v Praze se učí češtinu asijské děti, které nerozeznají mnohé naše hlásky. Článek na https://www.lidovky.cz | |
Ukázka výuky o atomech a vazbách | Ukázka výukového materiálu v Aj, který vychází z modelu SIOP (Sheltered Instruction Observation Protocol). Materiál byl navržen na 75-minutové jednotky a zahrnuje plány hodin a pracovní listy pro žáky. Co je to model SIOP? SIOP model je výukový přístup... | |
Ukázka práce s literárním textem - charakteristika postav | Zapojení do výuky a materiály / ČJL II. stupeň ZŠ | Tento materiál dobré praxe popisuje několikahodinový blok ve vyrovnávací třídě v Kostelci nad Orlicí. Pracovní list byl vytvořen v rámci realizace expertních pracovních skupin zaměřených na výuku předmětu Český jazyk a literatura pro žáky s odlišným... |
Tvorba textu s žáky s OMJ | 8 osvědčených kroků Zdroj: Margaret Early: ESL beginning literacy: a content-based approach, IN: TESL Canada journal 1990. Autorka studie popsala metodu, kterou je možné dovést žáky s OMJ jakékoliv jazykové úrovně, včetně začátečníků, k vytvoření... | |
Tvorba pracovních listů | Zapojení do výuky a materiály / Přírodopis | Jedním ze způsobů, jak řešit nedostatečnou jazykovou vybavenost nově příchozích žáků s OMJ, je tvorba zvláštních pracovních listů (PL). Ty mohou sloužit pro více hodin jako samostatná práce, také je lze využít pro všechny žáky jako opakování učiva, do... |
Tik Tak Bum (Bomba) | Tik Tak Bum Junior je zábavná slovní hra určená pro děti od 5 let. Děti mají za úkol vymýšlet slova, která mají spojitost s obrázkem na kartě. Na kartách děti najdou veselé obrázky míst a situací. Ve hře se nejprve nastartuje elektronická bombička, o... | |
Story Cubes – Příběhy z kostek | Desková hra Příběhy z kostek, jejímž principem je hodit kostkou/kostkami a podle obrázků na kostkách vymyslet poutavý příběh. Hra obsahuje 9 kostek, na nichž najdete 54 obrázků, které do hry přinesou neuvěřitelné množství různých kombinací. Existují různé... | |
Stáž v podobě asistenta pedagoga | Asistent pedagoga / Alternativy k asistentovi | Jednou z možností, jak získat asistenta pedagoga k žákům cizincům, je hledat studenty SŠ a VŠ, kteří potřebují získat stáž nebo praxi. Společnost META, o.p.s. již několikátým rokem využívá stážisty z řad studentů jako asistenty pedagoga ve školách. Tato... |
Sponzorování kurzů | Základní školy / Financování češtiny jako druhého jazyka a další podpory | Jestliže řešíte klasickou otázku, kterou si ve školství klade skoro každý, to znamená: "jak nedělat práci navíc zadarmo", a chtěli byste realizovat kurzy češtiny pro cizince, zkuste se zamyslet nad sponzory. Oslovte místní firmy, nejlépe ty, které... |