Jste zde
Co se u žáků s OMJ v dějepise osvědčilo?
Tyto tipy vycházejí z výstupu pracovní skupiny.
Při individuální práci používáme pracovní listy (PL), ve kterých je zjednodušený text a úkoly jsou přiměřené jazykovým znalostem a dovednostem žáka. Text z učebnic je pro začátečníky velmi náročný. Složitě formulované věty žák s OMJ většinou nepochopí správně. Pro zjednodušení obsahu lze jako inspiraci využít i učebnice vlastivědy.
Klademe větší důraz na skupinovou práci, práci se zdroji a především na názornost, která usnadní přiblížení učiva. Preferujeme využívání mapy, obrázků, schémat, časových přímek apod.
Využíváme, co nejvíce to jde, názornou podporu - obrázky, mapy, komiksy, ikony, ale např. i piktogramy pro jednotlivé události apod. Například komiksy mohou zpracovávat všechny děti opět jako skupinovou práci nebo jako projekt. Je také možné využít již hotové komiksy – např. Dějiny udatného českého národa od Lucie Seifertové v knižní podobě nebo dostupné na ČT - http://dejiny.ceskatelevize.cz.
Učíme hledat v mapě a zařazovat události na časovou osu – to je dovednost, která je možná i bez dobré znalosti jazyka. Navíc může žák s OMJ spolupracovat na projektu nebo samostatně tvořit vlastní projekt, kdy jednotlivá období zpracuje s použitím časové osy, obrazových materiálů (typického způsobu života, nástrojů, oblékání, staveb, osobností apod.), důležitých událostí apod.
Slovní zásoba – pro výuku jazyka a pochopení učiva je naprosto zásadní. Vytipujeme klíčová slova pro každou událost/epochu/období, a ta se žák učí – formou obrázkového slovníku, výkladového slovníčku pojmů nebo obyčejného dvojjazyčného slovníku (používáme překladové slovníčky). Může fungovat také jako celoroční třídní projekt. Ostatní žáci si tím mohou také upevňovat učivo. Skrze slovní zásobu je možné rozvíjet i synonyma, slova nadřazená a podřazená apod. Význam určitých pojmů částečně zůstává a částečně se mění vlivem historických událostí a změn – např. vládce – císař, faraon, král, kníže, diktátor, prezident…
Dějiny je možné také učit skrze osobnosti, na kterých můžeme ukázat typický způsob života, ale i např. stavební sloh a důležité události doby.
Způsob života, vlády apod. je možné učit například i pomocí dramatizace.