Jste zde
Cizinci jako asistenti pedagogů
META již dlouhodobě pracuje s konceptem inkluzivního školství, jehož hlavním cílem je rovnocenné zapojení různě znevýhodněných žáků do výuky. Naši pracovníci podporují a pracují s pedagogy, kteří se podílejí na začleňování dětí s odlišným mateřským jazykem do českého vzdělávacího systému a české společnosti. Na tento trend navazuje i projekt Cizinci jako asistenti pedagogů, plně sponzorovaný z OPPA (Operační program Praha adaptabilita), který META realizuje od března 2012.
Jedním z hlavních cílů projektu bylo vytvořit pracovní místa asistentů pedagoga na pražských základních školách a nabídnout je cizincům žijícím nebo studujícím v Praze. Těm, kteří o tento projekt projevili zájem a byli pro něj na základě několikakolového výběrového řízení vybráni, byly poskytnuty speciální kurzy Asistenti pedagoga ve třídě s individuálně integrovaným žákem a Specifika pozice asistenta pedagoga pro žáky cizince.
Patnácti proškoleným pracovníkům hradí META v rámci projektu mzdu po dobu minimálně šesti měsíců na deseti různých pražských školách. Projekt podporuje pracovní uplatnění cizinců a zároveň poskytuje základním školám neocenitelnou pomoc při jejich práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
Žák cizinec musí v novém prostředí překonávat obrovský stres. Neznalost českého jazyka, absence přátel a odlišný školní systém ho nejen znevýhodňuje ve vzdělávacím procesu, ale mnohdy staví mezi něj a jeho okolí obrovské bariéry, které se bez pomoci překonávají jen velice obtížně. Cizinci jako asistenti pedagoga pomáhají žákovi s těmito překážkami a urychlují proces jeho začlenění do výuky. Jejich přítomnost ve třídě zvyšuje kvalitu vzdělávání a možnosti učitele zohledňovat individuální potřeby jednotlivých žáků. Cizinec pracující jako asistent pedagoga ve třídě může plnit hned několik úloh:
- plánuje a vytváří přípravu na hodinu společně s učitelem a podle potřeb žáků
- pomáhá při komunikaci se žáky a zákonnými zástupci
- podporuje žáky při přizpůsobování se školnímu prostředí
- je přítomen ve třídě a pomáhá žákům při výuce a při přípravě na výuku
- v případě potřeby pracuje s žákem i individuálně
- zapojuje jazykovou výuku do všech předmětů
V současnosti je jen velmi málo pražských škol, které neřeší problematiku žáků cizinců ve svých třídách. Samotná pozice asistenta pedagoga je však v českém školství poměrně čerstvým pojmem. Jakým způsobem co nejefektivněji zapojit asistenta při výuce a její přípravě, je stále úkolem, na kterém je potřeba pracovat. Velkým přínosem tohoto projektu je metodická podpora pedagogických pracovnic, které jsou do realizace projektu zapojeny a jsou v neustálém kontaktu jak se školami, tak se samotnými asistenty. Pomáhají řešit konkrétní problémy a situace a napomáhají k ukotvení pozice asistentů na školách.
Projekt Cizinci jako asistenti pedagogů končí již v červnu, dobrou zprávou je schválení pokračování v rámci projektu Podpora pracovního uplatnění cizinců v Praze, podporovaného z OPPA, jehož zahájení je naplánováno na červenec 2013. Díky těmto projektům může META i nadále podporovat migranty v jejich pracovním uplatnění a na školách podporovat aktivní přístup, který předpokládá ocenění odlišnosti jako obohacení kolektivu ve třídě.